Förstärk ditt ledarskap med detta knep!

Knepet för starkare ledarskap!

Hur kan du förstärka ditt ledarskap med ett simpelt knep? Och varför är det ens viktigt till att börja med? Svaret är att ledarskap är A och O i en organisation eller ett företag där du arbetar med andra människor, dvs., medarbetare. Utan ett kompetensbaserat ledarskap så löper du risken att dina medarbetare presterar sämre och inte kan arbeta mot visionen som företaget eller organisationen har.

Den gamla ädla konsten med Ledarskap

Att kunna leda andra människor handlar först om att kunna leda sig själv. Hur menar vi då? Jo, en sak som är viktigt att ha som ledare är något som kallas för självödmjukhet, dvs., ödmjukhet mot sig själv. Tar vi detta ett ytterligare steg så kommer vi till ett koncept som kallas för neurologisk självödmjukelse vilket kan låta mer komplicerat än vad det faktiskt är.

Begreppet handlar om att du är ödmjuk mot dig själv och det neurologiska faktumet att den mänskliga hjärnan inte är perfekt, vare sig din, min, eller dina medarbetares hjärnor. När du kommer till fund med det så kan du ta nästa steg och även använda vårt knep som vi kommer att prata om som är kopplat till HR och ledarskap.

Knepet som kan leda till motiverande Ledarskap

Vad är det då du kan göra redan idag som kan ta ditt ledarskap till nästa nivå? Ett exempel är om du tar en kurs i ledarskap. Det finns många olika sådana kurser och du måste först lära känna dig själv (genom att vara ödmjuk mot dig själv) för att få reda på vad Du måste förbättra i dig själv så att du sedan kan hjälpa dina medarbetare.

Vi brukar säga att ”du skall stärka dig själv först innan du försöker stärka andra”. Bara efter att du har stärkt dig själv så kan du ta dig an världen och stärka dina medarbetare eftersom du då har den nya energin och styrkan inom dig att göra det. På så vis kan du förbättra inte bara din arbetsmiljö utan också utveckla ditt ledarskap som ledare.

Lycka till med den kursen som du väljer att ta för att stärka ditt ledarskap i din organisation eller ditt företag!

Bonustips: hitta balansen mellan vän och ledare

Ett vanligt problem för många chefer och personer i ledarskapsroller är att hitta en bra balans mellan att vara en ledare och vara en kamrat till de andra anställda. Detta problem uppstår särskilt om du är bekant, eller vän med dina medarbetare utanför arbetsplatsen. Ett vanligt knep som fungerar bra är att vara tydlig i din kommunikation. Gör det klart för dina medarbetare att detta är en arbetsplats, och det är din uppgift att vara chef och hålla koll på dem andra. Med det sagt så tillkommer både rättigheter och skyldigheter i relationen mellan arbetare och ledare. Sålänge de andra medarbetarna sköter sitt arbete, och det existerar en ömsesidig respekt emellan er så finns det inga problem med att vara vän samtidigt som du är chef.
Handla om Odert Strömberg

Lämna en kommentar

Teambuilding och teambuildingövningar för grupper

Next