Så gör du ett bra intryck på arbetsintervjun!

Visste du om att du har under 10 sekunder på dig att göra ett gott, första intryck? Oftast är precis början av en interaktion det viktigaste, det sätter basen för följande interaktion. Inte minst när man ska delta i en jobbintervju, då har man kort tid på att visa hur bra man är för just jobbet man söker. Förutom att ha ett trevlig leende, skaka hand och kännas naturlig ska man även tänka på lite annat. När det kommer till HR och speciellt rekryteringsdelen finns det en rad tips man kan förhålla sig till, för att göra ett bra intryck på en arbetsintervju. Det finns såklart saker man inte ska säga på en arbetsintervju , men även en del tips du kan följa för att ranka dig högt bland resten av kandidaterna. Följ med här så ska vi se till att du inte missar någon viktig punkt och att du får jobbet du söker. 

 

A och O för ett gott intryck på arbetsintervjun

Det finns en rad punkter du bara måste följa, dessa är alltid A och O, enkla att bocka för och ser till att intervjun börjar bra. Jo, vi vet att alla nämner dessa, men vikten av att man inser hur viktiga de är kräver upprepning.

  • Kom inte försent! Sök upp adressen i förväg, förbered dig så att du kommer iväg i tid och har en stund extra för att ta ett djupt andetag i väntrummet. Du kan missa en buss eller ha svårt att hitta parkering. Var alltid ute i god tid.

 

  • Klä dig passande! Lagom – det är väl nyckelordet till allt? Klä inte upp dig för mycket, men inte för lite. Klä dig passande till det jobb du ska söka! Söker du jobb som bartender? Då ska du se snygg ut och passa in i en barmiljö. Söker du jobb som advokat? Stryk då skjortan ordentligt och ta på kavajen. 

 

  • Förbered dig – Du bör kunna ditt CV utantill och vara redo att svara på frågor kring tidigare jobb. Var väl förberedd för att undvika att bli överraskad med frågor du har svårt att svara på. Att verka osäker kring din jobberfarenhet kommer att sätta dig längst ner på kandidatlistan. 

 

  • Tala lagom och tala väl – Oavsett om du i vanliga fall är introvert eller extrovert ska du i en intervju vara lagom. Prata inte för mycket och utanför ämnet, men inte heller för lite. Försök att vara naturlig, kommunikativ och visa att du är lätt att jobba med. Undvik fula ord, slang och annat som inte passar in. Använd ett trevligt språk och se till att ha leendet med dig! 

 

  • Sitt stilla – Undvik att skaka på ben, slå med penna i bordet, tugga tuggummi eller annat som rör till det hela. Sitt still och var lugn. Om du tvunget måste pilla på något kan du ha en penna i handen som du håller stadigt i medan du pratar. 

Är det viktigt att veta vem du blir intervjuad av?

När det kommer till själva arbetsintervjun och vad du ska, respektive inte ska ta fram för att göra ett bra intryck så måste du först och främst vara väl medveten om vilken intervju du befinner dig på. Är det med HR? Är det en teknisk intervju? Sitter du och diskuterar med en rekryteringsansvarig så ska du undvika tekniska detaljer utöver det du blir frågad om. Personen framför dig kanske inte har den tekniska kompetensen. Om du däremot sitter i en teknisk intervju, då gäller det att visa att du kan det du ska jobba med. Ställ frågor, gärna svåra frågor som visar att du kan mycket inom just din expertis. 

 

Det är inte endast du som ska göra ett gott intryck

Dra inte ut på intervjun mer än nödvändigt, men ha heller inte bråttom. Låt diskussionen vara naturlig, frågorna flyta på och när det känns som att både den som intervjuar och du är färdig, försök att avrunda på ett trevligt sätt. Lite allmänt snack om vädret, om matchen eller vad som nu känns aktuellt avrundar fint och tyder på att du är en trevlig och kommunikativ kandidat. Tacka för tiden, önska en fin dag och säg att du ser fram emot att bli kontaktad inför nästa steg i anställningsprocessen. Visa att du förväntar dig att bli kontaktad, men på ett naturligt sätt. Det bekräftar att du för det första är säker på dig själv och vad du kan, samt att du fick ett gott intryck och vill få jobbet. Kom alltid igår att en intervju handlar om gott intryck från 2 parter, precis som arbetsförmedlingen säger, ett företag som ska anställa och ge ett gott intryck, så att kandidaten vill jobba där. Samt en kandidat som kan sin sak och som ska ge ett gott intryck om värdet denna kan tillföra verksamheten, om arbetsintervjun resulterar i en anställning.

Handla om Odert Strömberg

Lämna en kommentar

Previous

Så motverkar du stress och obehagskänslor

10 skattefria förmåner som är godkända av Skatteverket

Next