Mobbning & trakasserier

I det moderna arbetslivet bedrivs en stor del av verksamheten i grupp- och projektform. Många gånger är grupperna sammansatta av personer med olika bakgrund, åldrar, erfarenhet och nationalitet. Detta skapar möjligheter och dynamik, men samtidigt en miljö där olikheter kan leda till destruktiva motsättningar och konflikter. För dagens chefer är förmågan att leda team till […]

Läs hela artikeln

Skyll inte på offret. Lyssna på den mobbades problem och svara med medkänsla och empati. Ge ditt stöd både i form av aktivt lyssnande eller praktisk hjälp. Uppmuntra. Människor vet ofta vad de bör göra för att förändra en situation, men behöver stöttning. Sök möjligheter. Mobbning kan sänka en persons självförtroende och förmåga att tänka […]

Läs hela artikeln

Lär dig känna igen olika konfliktbeteenden För att göra sig själv och andra uppmärksamma på destruktiva tendenser på arbetsplatsen har både chefer och medarbetare nytta av att kunna känna igen följande konfliktbeteenden. Polarisering. Det föreligger endast en mindre åsiktsskillnad. Men för att övertyga motparten överdrivs denna. Dramatisering. För att lättare övertyga motparten används överdrifter och […]

Läs hela artikeln

Mobbning och trakasserier är en stor källa till stress för den som är utsatt. I själva verket är det något av det mest stressande en människa kan vara med om. Samtidigt som mobbning och trakasserier orsakar stress så är de ofta även en konsekvens av stress – det är i stressfyllda sammanhang dessa destruktiva beteenden […]

Läs hela artikeln