Konflikter & svåra situationer

I det moderna arbetslivet bedrivs en stor del av verksamheten i grupp- och projektform. Många gånger är grupperna sammansatta av personer med olika bakgrund, åldrar, erfarenhet och nationalitet. Detta skapar möjligheter och dynamik, men samtidigt en miljö där olikheter kan leda till destruktiva motsättningar och konflikter. För dagens chefer är förmågan att leda team till […]

Läs hela artikeln

Lär dig känna igen olika konfliktbeteenden För att göra sig själv och andra uppmärksamma på destruktiva tendenser på arbetsplatsen har både chefer och medarbetare nytta av att kunna känna igen följande konfliktbeteenden. Polarisering. Det föreligger endast en mindre åsiktsskillnad. Men för att övertyga motparten överdrivs denna. Dramatisering. För att lättare övertyga motparten används överdrifter och […]

Läs hela artikeln

Medarbetare med psykisk ohälsa eller utmattningssyndrom behöver som regel professionellt stöd och hjälp, men du som chef behöver ändå ofta ta första steget för att hantera och bedöma situationen.

Läs hela artikeln

Konfliktkonsult Karin Lindgren, arbetar ofta med en dialogmetod för att lösa konflikter. Metoden tränar också medveten närvaro i dialogen och behöver inte alls enbart användas vid konflikter. Genom att träna metoden i ”fredstid”, har man ett bra vapen när det hettar till.

Läs hela artikeln

Den här övningen är särskilt effektiv i infekterade situationer då en konflikt förvandlats till en principfråga, eller där båda parter av stolthet eller principskäl står fast vid sin ståndpunkt och vägrar överväga möjliga alternativ. Övningen går ut på att motståndarna tvingas sätta sig in i varandras perspektiv och dessutom bilda sig en objektiv uppfattning av […]

Läs hela artikeln