Individuella verktyg

Denna övning hjälper dig eller din grupp att prioritera bland aktuella projekt och uppgifter. En stor källa till stress och överbelastning är när vi inte prioriterar och aktivt väljer bort vissa uppgifter. Denna övning kan med fördel göras regelbundet eller när det finns osäkerhet om vad som gäller och vad som är viktigast just nu.

Läs hela artikeln

Att skapa ett hållbart arbetsklimat som chef bygger på att du har rätt förutsättningar själv. Nedanstående checklista är baserad på frågor i AHA-enkäten som tagits fram av Sektionen för personskadeprevention, Karolinska Institutet. Använd den för att ringa in de områden som behöver adresseras för att skapa bättre förutsättningar för ditt arbete med ett hållbart arbetsklimat.

Läs hela artikeln

Fysisk aktivitet, träning och rörelse kan både förebygga och lindra stress. Genomfört tillsammans ger det också en social dimension som förstärker de positiva effekterna. Här följer ett antal tips på hur motion och fysisk aktivitet kan uppmuntras och underlättas.

Läs hela artikeln

Denna mall hjälper dig att på ett enkelt sätt få överblick över din situation just nu – avseende din tid, dina mål och välbefinnande. Utifrån dina resultat har du lättare att besluta om dina prioriteringar framåt.

Läs hela artikeln

Detta test är utformat för att hjälp dig förstå i vilken utsträckning du ligger i farozonen för att drabbas av alltför negativ stress. Ta ställning till varje påstående och välj det alternativ som stämmer bäst, även om det inte stämmer helt och hållet.

Läs hela artikeln

Med hjälp av dessa vardagsövningar övar vi upp vår förmåga till koncentration och fokus. Det gör att vi får lättare att koncentrera oss på arbetsuppgifterna när vi är på jobbet och när vi är hemma med familjen blir det lättare att låta bli att tänka på jobbet.

Läs hela artikeln

Kom igång med dina målsättningar – och håll koll på hur bra du lyckas. Inspireras av listan till vänster och välj ut en ny vana som på sikt hjälper dig att uppnå en sundare informationskonsumtion. Kryssa i boxen till vänster varje dag du lyckas upprätthålla vanan. Genom att visuellt tydliggöra dina framsteg blir det enklare […]

Läs hela artikeln

Undersökningar visar att vi i snitt plockar upp vår smartphone 110 gånger per dag. Genomsnittsamerikanen konsumerar varje dygn 34 gigabytes information. Hur påverkar dessa avbrott vår hälsa,  produktivitet och sociala närvaro? Den här övningen är till för att hjälpa dig få bättre koll på dina informationsvanor och ge dig en bild av vad du bör […]

Läs hela artikeln

Hur påverkar sömnen din livskvalitet – och hur påverkar dina vanor din sömn? Finns det möjliga samband och förbättringsmöjligheter? Använd det här verktyget för att få en bättre helhetsbild.

Läs hela artikeln