Verktyg: Stressforskarens tre metoder för att hantera stress och obehagskänslor

parcourrierballong

Faktum är att kropp och psyke hänger ihop så till den grad att du kan påverka dina känslor enbart med hjälp av ögonrörelser, andning och visualiseringar. Stressforskaren Dan Hasson delar med sig av tre effektiva verktyg som är enkla att ta till i alla situationer.

Blockera negativa känslor med enkla ögonrörelser

Nästa gång du blir upprörd, nervös eller stressad kan du prova att följa dessa steg. Genom att dessa handlingar i stunden upptar större delen av din uppmärksamhet gör de det fysiskt omöjligt för dig att samtidigt uppleva negativa känslor:

  • Titta så långt upp du kan utan att röra på huvudet.
  • Andas djupt några gånger. Fyll lungorna till bristningsgränsen med luft och håll kvar luften så länge du kan.
  • Andas ut på samma sätt som luften går ur en ballong, sakta och kontrollerat. Upprepa proceduren ett par gånger tills du börjar återfå en känsla av lugn.

Hantera påhopp och elaka ord med en neutraliserande ordlek

Du befinner dig på ett möte, och en kollega säger något ogenomtänkt som gör dig ledsen och upprörd. Låt inte förolämpningen få känslomässigt fäste. Blockera dina känslor kring situationen genom att rent grafiskt se själva orden framför dig:

  • Visualisera bokstäverna i ordet, en efter en. Bestäm färg och typsnitt.
  • Låt bokstäverna ”rulla” inför din inre syn tills känslorna av obehag börjar klinga av. Genom att se ordet framför dig på detta sätt försvinner den känslomässiga kopplingen.

Bli av med negativa känslor med hjälp av visualiseringsövningar

Går du omkring och bär på för många bekymmer och problem? När någonting ligger och skaver under huden och indirekt påverkar din vardag kan en enkel men  kraftfull visualiseringsövning hjälpa dig att släppa taget om oron och stressen:

  • Blunda och visualisera ett fält och en luftballong som strax ska lyfta.
  • Fyll luftballongen med alla dina negativa känslor och all din oro, i tur och ordning. Se till att allt kommer med. Se hur ballongen tyngs ner och känn hur du gradvis blir lättare och lättare när problemen lämnar din kropp.
  • Skicka sedan iväg ballongen. Stå kvar en stund, känn lättnaden i kroppen och se dina problem sväva iväg.
Källa: InsightLabs seminarium ”Öka livet” med Dan Hasson och Måns Möller