Måns Möller och Dan Hasson: Humor och stress för ett gladare liv

mansochdan3

Det är fredag förmiddag. Du ska till banken och har förberett dig sedan i tisdags. Du har sovit dåligt under natten. Väljer med omsorg dina kläder. Slås av stundens allvar. Spiller med ryckiga rörelser en halv kopp kaffe över skjortan. Byter om, glömmer att låsa dörren. Väl på banken är du fumlig och nervös. Tunnelseende och öronsus. Trots att mötet gäller en enkel överföring och några rutinärenden svajar du lätt på den kommunalmönstrade stolen. Lårmusklerna sviker dig på väg hem. Du tar en välbehövlig paus på någon parkbänk, sluter ögonen och försöker andas lugnt.

I en tillvaro där du på din höjd går till ICA när mjölken gått ut kan ett bankärende jämföras med en osedvanligt kallsvettig anställningsintervju. Detta veckans enda moment utanför en instängd värld av korsord och Keno vinstdragning ger dig hjärtklappning, beslutsångest och kräver sedan 24 timmars ostörd återhämtning.

Låter det orimligt? Det är det inte. I ett liv i avsaknad av stress förlorar detaljerna farligt snabbt sina proportioner. Du förlorar styrfart och perspektiv på din värld. I en tid där ordet ”stress” generellt förknippas med smärta och sjukskrivningar har många missat en oerhört viktig detalj: Att stressa rätt och lagom är en fullkomligt avgörande del i mental och fysisk hälsa. Stannar du upp för länge tar du skada. Det har nämligen visat sig att samma sak händer i vår kropp när vi skrattar som när vi stressar. Att stressa rätt ger oss energi och livslust. Att stressa på fel sätt under en längre tid kan ge ödesdigra konsekvenser.

Värt att veta om stress

  • Lagom och regelbunden stress stärker immunförsvaret och ökar välbefinnandet.
  • Stress i lagom dos ökar dessutom prestationsförmågan.
  • Det går att träna upp ”stressmuskeln” genom stress kombinerad med regelbunden vila för att på sikt bli starkare både fysiskt och mentalt.
Källa: Föreläsning i serien Kompetenskortet, Insightlab AB