Utveckla en tydligare talangstrategi

Hur står vi oss egentligen på talangmarknaden? Är vi attraktiva nog att fånga intresset hos de människor vi skulle vilja rekrytera? Och är våra befintliga medarbetare fortsatt engagerade? Några relevanta frågor som behöver mätas för att besvaras.  Att sätta mått på arbetsgivarvarumärket har flera syften. Dels ger det möjlighet att ta reda på hur attraktionskraften […]

Läs hela artikeln

HR-funktionen, tillsammans med marknad och kommunikation, blir allt mer avgörande för att skapa en framgångsrik affär. Ett tydligt framgångsexempel står det allmännyttiga fastighetsbolaget Stångåstaden för. Tack vare att de satsat genomtänkt och funktionsöverskridande på strategier och aktiviteter som stärker deras arbetsgivarvarumärke har de nått all time high på kundnöjdheten och rankas idag, enligt Great Place […]

Läs hela artikeln

Är ni lika duktiga på att attrahera era befintliga medarbetare som på att locka de ni vill rekrytera? Lika viktigt som det är att förpacka den externa arbetsgivarkommunikationen, är att den interna kommunikationen är engagerande. Att jobba med talangförsörjning är lite som att hålla liv i en kärleksrelation. I början putsar vi fjädrarna för att […]

Läs hela artikeln

Arbetet med employer branding måste reformeras och begreppet utmanas. Det säger Linus Holmgren på Talent Talk, en varumärkesbyrå specialiserad på employer branding. Enligt honom har begreppet blivit för brett och ansvarsfördelningen är ofta otydlig. I själva verket behöver HR lämna ifrån sig delar av arbetet. Alltför många områden har tryckts in under employer branding-paraplyet, menar […]

Läs hela artikeln

Sedan 1995 har vi på Insightlab analyserat HR’s förändrade roll. Då var HR-avdelningen just det – en avdelning. Huvuduppgiften var att fylla vakanta positioner med rätt kandidater och att erbjuda rätt träning för att kunna genomföra organisationens strategi. Sedan dess har förutsättningarna för talangarbetet förändrats påtagligt. Då var verksamhetsförändringar avgränsade projekt med en tydlig början […]

Läs hela artikeln

En halv miljon nya medarbetare kommer att behövas i välfärdssektorn under de kommande tio åren. Detta på grund av stora pensionsavgångar samt ökade behov när befolkningen växer och blir äldre. Det enorma rekryteringsbehovet kan dock minska med 20 procent om fler väljer att gå upp i arbetstid och jobba kvar till 65 års ålder. Det […]

Läs hela artikeln

Google är idag världens mest attraktiva arbetsgivare bland unga akademiker. I Universums undersökningar bland högskolestudenter över hela världen toppar Google listorna både för ekonomer och ingenjörer. Googles enorma framgångar ligger naturligtvis bakom en stor del av populariteten. Men lika viktigt är Googles enorma fokus på att rekrytera och utveckla talangfulla medarbetare. I boken ”How Google […]

Läs hela artikeln

Gå igenom listan över utvecklingsområden nedan. Ange din/er spontana uppfattning om hur viktig en enskild fråga är för din/er organisation respektive hur bra rustade ni anser er vara att hantera den. Gradera från 1-10, där 1=helt oviktig respektive inte alls rustade. Identifiera därefter de 3-5 frågor med högst prioritet – frågor som är mycket viktiga […]

Läs hela artikeln

Dagens talangmarknad ser annorlunda ut jämfört med för bara några år sedan. Livslång anställning har ersatts av kortare anställningstider. Allt fler väljer också att inte bara byta jobb utan även bransch. I våra undersökningar ser vi tydligt att mobiliteten bland de unga talangerna ökar, och många är också öppna för att prova på olika branscher […]

Läs hela artikeln

Kompetensmodeller är ett relativt vanligt verktyg idag för att identifiera och dokumentera kompetens i en organisation. De utgör därmed ett gott stöd i kompetensplaneringen. Skiljer sig från arbetsbeskrivningar Till skillnad från en arbetsbeskrivning, som specificerar uppgifter och ansvarsområden, beskriver en kompetensmodell hur man arbetar. Det kan handla om hur  man löser en viss uppgift, hur […]

Läs hela artikeln