Stärka vårt varumärke som arbetsgivare

Hur står vi oss egentligen på talangmarknaden? Är vi attraktiva nog att fånga intresset hos de människor vi skulle vilja rekrytera? Och är våra befintliga medarbetare fortsatt engagerade? Några relevanta frågor som behöver mätas för att besvaras.  Att sätta mått på arbetsgivarvarumärket har flera syften. Dels ger det möjlighet att ta reda på hur attraktionskraften […]

Läs hela artikeln

HR-funktionen, tillsammans med marknad och kommunikation, blir allt mer avgörande för att skapa en framgångsrik affär. Ett tydligt framgångsexempel står det allmännyttiga fastighetsbolaget Stångåstaden för. Tack vare att de satsat genomtänkt och funktionsöverskridande på strategier och aktiviteter som stärker deras arbetsgivarvarumärke har de nått all time high på kundnöjdheten och rankas idag, enligt Great Place […]

Läs hela artikeln

Det kan vara en tuff utmaning att förändra sitt employer brand, någonting Dropbox fick erfara när de nyligen behövde förändra hur potentiella anställda såg på bolaget. Företaget hade nämligen en image av att endast vara riktade mot konsumentmarknaden, någonting som gick emot deras ambition att vara en leverantör även för företag.  Denna uppfattning påverkade vilka […]

Läs hela artikeln

Med sin nya video ”Riding in cars with executives”, som tagit sin inspiration från den nu vitt kända”Carpool Karaoke” (där bland annat Michelle Obama varit med),  visar Walmart att de vill förmedla en ny sida av sitt employer brand. I videon åker företagets VD, Doug McMillon, runt med en chaufför och pratar om allting från […]

Läs hela artikeln

Är ni lika duktiga på att attrahera era befintliga medarbetare som på att locka de ni vill rekrytera? Lika viktigt som det är att förpacka den externa arbetsgivarkommunikationen, är att den interna kommunikationen är engagerande. Att jobba med talangförsörjning är lite som att hålla liv i en kärleksrelation. I början putsar vi fjädrarna för att […]

Läs hela artikeln

Tommie Cau är sedan i augusti 2016 vice VD och på Careereye , en omdömestjänst som låter medarbetare betygsätta sina arbetsplatser och ger kandidater möjligheten att läsa på om framtida arbetsgivare.  Tommie har 10 års erfarenhet från affärsutveckling och rådgivning inom kommunikation och HR, med en bakgrund som bl.a. varumärkeskonsult, internetentreprenör och landschef på research- […]

Läs hela artikeln

Tidigare statsägda Duetsche Bahn behöver rekrytera cirka 30 000 nya medarbetare under den kommande fyraårsperioden. En stor del av denna rekrytering beror på att många äldre medarbetare nu når pensionsålder. Då kullarna som kommer ut på arbetsmarknaden är relativt små är konkurrensen tuff om både nyexade, produktionspersonal och olika specialister. För att klara nyrekryteringen har […]

Läs hela artikeln

Arbetet med employer branding måste reformeras och begreppet utmanas. Det säger Linus Holmgren på Talent Talk, en varumärkesbyrå specialiserad på employer branding. Enligt honom har begreppet blivit för brett och ansvarsfördelningen är ofta otydlig. I själva verket behöver HR lämna ifrån sig delar av arbetet. Alltför många områden har tryckts in under employer branding-paraplyet, menar […]

Läs hela artikeln

Sedan 2013 samarbetar Försvarsmakten och IBM i ett projekt som går ut på att rekrytera unga och dela på anställningen. IBM erbjuder sig att anställa deltidssoldater och ge dem möjlighet att kallas ut i  militärtjänstgöring. I utbyte får IBM gratis kompetensutveckling inom bland annat ledarskap av Försvarsmakten. På senare tid har Försvarsmakten utökat samarbetet med […]

Läs hela artikeln