Förstå och använda sociala medier

HR-funktionen, tillsammans med marknad och kommunikation, blir allt mer avgörande för att skapa en framgångsrik affär. Ett tydligt framgångsexempel står det allmännyttiga fastighetsbolaget Stångåstaden för. Tack vare att de satsat genomtänkt och funktionsöverskridande på strategier och aktiviteter som stärker deras arbetsgivarvarumärke har de nått all time high på kundnöjdheten och rankas idag, enligt Great Place […]

Läs hela artikeln

Tidigare statsägda Duetsche Bahn behöver rekrytera cirka 30 000 nya medarbetare under den kommande fyraårsperioden. En stor del av denna rekrytering beror på att många äldre medarbetare nu når pensionsålder. Då kullarna som kommer ut på arbetsmarknaden är relativt små är konkurrensen tuff om både nyexade, produktionspersonal och olika specialister. För att klara nyrekryteringen har […]

Läs hela artikeln

Förutom att vara en plattform för annonser är sociala medier, och då inte minst LinkedIn, ett kraftfullt verktyg för att själv hitta relevanta kandidater till de allra flesta typer av jobb. Idag har över 1,5 miljoner svenskar lagt upp sin professionella profil på LinkedIn. Sök fram kandidater direkt Ett effektivt sätt att hitta kandidater är […]

Läs hela artikeln

Sociala medier har gått från fluga till att bli en naturlig del av modernt rekryteringsarbete. I dagsläget är det fyra sociala mediaforum som anses vara de mest användbara i rekryteringssammanhang; Facebook, LinkedIn, Twitter och YouTube. Det är idag lätt att lägga upp jobbannonser i dessa medier. LinkedIn Med 1,5 miljoner anslutna svenskar är LinkedIn utan […]

Läs hela artikeln

I en tidigare undersökning uppger nordiska företag att de idag lägger omkring 20% av sin kommunikationsbudget på aktiviteter i sociala medier. Den allra största delen av dessa aktiviteter är sådana som primärt vänder sig till kunder för att öka försäljningen, men många har även karriärsidor på Facebook och LinkedIn. Utmaningen är att hålla dessa levande […]

Läs hela artikeln

”Social recognition” anses av experter inom området vara en accelererande trend inom sociala medier. Att aktivt berömma goda insatser är som bekant ett effektivt sätt att höja motivationen och stärka organisationens grundvärderingar. Flygbolaget JetBlue tog konceptet ett par steg längre och skapade ett onlineforum enbart avsett för ”publikt” beröm medarbetarna emellan. De positiva följderna var […]

Läs hela artikeln

Det har växt fram en mängd verktyg för sociala medier som HR kan ha stor nytta av. Alla är ännu inte finslipade och helt optimala, men Michelle Rea tipsar om följande verktyg som hon anser har stor potential. Facebook Social Jobs Partnership lanserades i november 2012 för den amerikanska arbetsmarknaden. Med 1,7 miljoner utannonserade jobb […]

Läs hela artikeln

Antalet organisationer som rekryterar med hjälp av onlinespel och digitala utmaningar ökar. Marriott Hotells Farmville-liknande spelapp ”My Marriott International” – där användarna får prova på hotelljobbets olika uppgifter på Facebook – är ett av många exempel där ett spel genererat fler ansökningar från den yngre generationen. ”Gamification” är sedan länge ett välkänt begrepp i utbildningssammanhang […]

Läs hela artikeln

LinkedIns nya rekryteringsapp är tänkt att göra mobil rekrytering både smidigare och mer interaktiv. Allt fler söker jobb ”i  farten”. Med detta faktum i bakhuvudet har LinkedIn skapat Recruiter Mobile – en mobil rekryteringsapp, designad för att smidiggöra mobila ansökningsärenden och förenkla direktkommunikation jobbsökare och organisation emellan. Tanken är att appen ska kunna användas var […]

Läs hela artikeln

Rekrytering av programmerare är inte det lättaste. Många arbetsgivare vet inte hur de ska knyta kontakt med denna lite speciella yrkeskategori. Programmeringstävlingen ”Escape from dev null” har som mål att råda bot på problemet. – Personerna som ska rekrytera, både via egna HR-avdelningar eller bemanningsföretag, är allt som oftast inte själva programmerare vilket gör kontakten […]

Läs hela artikeln