Förstå de yngre generationerna bättre

Tommie Cau är sedan i augusti 2016 vice VD och på Careereye , en omdömestjänst som låter medarbetare betygsätta sina arbetsplatser och ger kandidater möjligheten att läsa på om framtida arbetsgivare.  Tommie har 10 års erfarenhet från affärsutveckling och rådgivning inom kommunikation och HR, med en bakgrund som bl.a. varumärkeskonsult, internetentreprenör och landschef på research- […]

Läs hela artikeln

Tidigare statsägda Duetsche Bahn behöver rekrytera cirka 30 000 nya medarbetare under den kommande fyraårsperioden. En stor del av denna rekrytering beror på att många äldre medarbetare nu når pensionsålder. Då kullarna som kommer ut på arbetsmarknaden är relativt små är konkurrensen tuff om både nyexade, produktionspersonal och olika specialister. För att klara nyrekryteringen har […]

Läs hela artikeln

Good Malmö är ett projekt som har startas av David Polfeldt, VD för spelbolaget Massive Entertainment. Idén med projektet är att företag som ansluter sig ska ge en person anställning under ett års tid. Målet är att de unga som anställs ska komma in på arbetsmarknaden och knyta kontakter som kan ta dem vidare i […]

Läs hela artikeln

Norrköpings kommer starta ett mentorprogram som riktar sig till gymnasieungdomar med flerkulturell bakgrund. Målet är att underlätta rekryteringen av chefer i framtiden och att cheferna i kommunen ska spegla samhället i Norrköping. I programmet kommer ungdomarna att kunna ansöka om en personlig mentor, en av kommunens chefer, som kommer att visa hur offentlig sektor fungerar […]

Läs hela artikeln

Miljöhänsyn, omvärldsansvar och hållbarhet börjar på allvar bli avgörande för en organisations förmåga att attrahera unga talanger. En undersökning av PWC visar att hela 90 procent av den så kallade milleniegenerationen (födda från tidigt 80-tal och framåt) aktivt söker arbetsgivare som har hållbarhet och omvärldsansvar som en prioritet. Dessa resultat stöds av Universums undersökningar bland […]

Läs hela artikeln

I en tidigare undersökning uppger nordiska företag att de idag lägger omkring 20% av sin kommunikationsbudget på aktiviteter i sociala medier. Den allra största delen av dessa aktiviteter är sådana som primärt vänder sig till kunder för att öka försäljningen, men många har även karriärsidor på Facebook och LinkedIn. Utmaningen är att hålla dessa levande […]

Läs hela artikeln

”Vi började med att kartlägga vår situation. Då upptäckte vi att vissa yrkesgrupper som fordonsförare och parkarbetare har tydliga rutiner för arbetet, medan särskilt äldre projektledare, ingenjörer och chefer har mycket personlig kunskap som inte finns dokumenterad”, säger Helena Bodén, personalchef på samhällsbyggnadsförvaltningen, till Suntliv.nu. Två medarbetare på personalenheten har nu utbildats för att hjälpa […]

Läs hela artikeln

Brist på arbetslivserfarenhet gör det svårt för många nybakade studenter att få anställning, hög utbildning till trots. Region Skåne har nu börjat använda sig av en modell från Danmark, studentmedarbetartjänster, som ger studenterna den högt eftertraktade arbetslivserfarenheten samtidigt som det gynnar arbetsgivaren. – Det är ett bra sätt, tycker vi, att stärka vårt varumärke som […]

Läs hela artikeln

 While most organisations do have a structured on-boarding program for new hires, the author, using several studies as supporting material finds that these programs are entirely company focused, and don’t engage the new hire at an individual level in any way. The ‘welcome pack’ usually contains a presentation on the company, policies and SOPs, maybe […]

Läs hela artikeln

Kvalificerad praktik för akademiker under en begränsad tid, ofta kallat internship, kan vara ett sätt att skapa intresse för din organisation bland tänkbara nya medarbetare. Konceptet är vanligt i USA och har på senare tid vunnit popularitet även bland svenska företag. Under ett par sommarmånader kan sistaårsstudenter anlitas för utredningsjobb och andra tidsbegränsade projekt. För […]

Läs hela artikeln