Effektivisera och minska våra rekryteringskostnader

HR-funktionen, tillsammans med marknad och kommunikation, blir allt mer avgörande för att skapa en framgångsrik affär. Ett tydligt framgångsexempel står det allmännyttiga fastighetsbolaget Stångåstaden för. Tack vare att de satsat genomtänkt och funktionsöverskridande på strategier och aktiviteter som stärker deras arbetsgivarvarumärke har de nått all time high på kundnöjdheten och rankas idag, enligt Great Place […]

Läs hela artikeln

Tommie Cau är sedan i augusti 2016 vice VD och på Careereye , en omdömestjänst som låter medarbetare betygsätta sina arbetsplatser och ger kandidater möjligheten att läsa på om framtida arbetsgivare.  Tommie har 10 års erfarenhet från affärsutveckling och rådgivning inom kommunikation och HR, med en bakgrund som bl.a. varumärkeskonsult, internetentreprenör och landschef på research- […]

Läs hela artikeln

Tidigare statsägda Duetsche Bahn behöver rekrytera cirka 30 000 nya medarbetare under den kommande fyraårsperioden. En stor del av denna rekrytering beror på att många äldre medarbetare nu når pensionsålder. Då kullarna som kommer ut på arbetsmarknaden är relativt små är konkurrensen tuff om både nyexade, produktionspersonal och olika specialister. För att klara nyrekryteringen har […]

Läs hela artikeln

Speed-dating har blivit en populär metod för rekrytering. Coca-Cola är det senaste företaget i raden som vill prova på metoden. Målet är att rekrytera 100 sommarjobbare till fabriken i Jordbro i Haninge kommun för att kunna möta produktionstoppen under sommarmånaderna. Speed-dating kommer vara ett av de första stegen i rekryteringen och HR-avdelningens förhoppning är att […]

Läs hela artikeln

Videointervjuer är ett relativt nytt verktyg vid rekrytering och många arbetsgivare funderar på att använda sig av det. Men hur fungerar det och vad bör man tänka på? Rekryterings- och bemanningsföretaget Adecco har god erfarenhet av videointervjuer. Här berättar Zandra Briseid, chef på Adecco, om sina erfarenheter. När kan videointervjuer användas i rekryteringen? – Det […]

Läs hela artikeln

Stebro Plast AB växer kraftigt. På tre år har personalstyrkan i Broaryd vuxit från 18 till 53 personer. För att kunna anställa medarbetare som passar för verksamheten har företaget för andra gången satsat på speeddating. Första gången var för ett år sedan då över 100 arbetssökande kom på speeddatingen, som anordnades tillsammans med arbetsförmedlingen. De […]

Läs hela artikeln

En trend under senare år har varit att chefer fått ett allt större ansvar för rekryteringsarbetet. Några av orsakerna har varit att antalet personer på de centrala personalavdelningarna har minskat samtidigt som man antagit att det är den enskilde chefen som har bäst förutsättningar att bedöma vilka kandidater som kommer att passa in i den […]

Läs hela artikeln

En av de hetaste rekryteringstrenderna nu är att knyta till sig nya medarbetare via de egna anställda. Att lyckas med denna strategi är emellertid inte alltid lätt. Många arbetsgivare har provat att be personalen om tips och samtidigt koppla en belöning till de tips som leder till en rekrytering för att upptäcka att det inte […]

Läs hela artikeln

Valmöjligheterna är idag större än någonsin vad gäller att välja rekryteringskanal. Tidigare nåddes de allra flesta kandidater via annonsering i dagspress och via exempelvis Arbetsförmedlingen. Idag är bilden helt annorlunda. Att veta vilka kanaler som fungerar bäst för just de personer ni söker blir allt mer avgörande. I en undersökning av Insightlab genomförd i april […]

Läs hela artikeln