Bli bättre på att attrahera unga medarbetare

Sedan 1995 har vi på Insightlab analyserat HR’s förändrade roll. Då var HR-avdelningen just det – en avdelning. Huvuduppgiften var att fylla vakanta positioner med rätt kandidater och att erbjuda rätt träning för att kunna genomföra organisationens strategi. Sedan dess har förutsättningarna för talangarbetet förändrats påtagligt. Då var verksamhetsförändringar avgränsade projekt med en tydlig början […]

Läs hela artikeln

Lärande har alltid varit viktigt. Men inte lika viktigt som nu. Kunskap är idag en färskvara som snabbt urholkas om vi inte underhåller den. Utvecklingen inom många områden sker så pass snabbt att de som inte uppgraderar sin kompetens snabbt tappar i attraktivitet – som organisation eller som konsult, expert eller anställd. På kundmarknaden har […]

Läs hela artikeln

När vi väljer att säga upp oss är dåligt ledarskap och brist på intresse för jobbet vanliga anledningar. Flextider och balans mellan arbete och fritid får oss att stanna kvar. Det visar en undersökning av bemannings- och rekryteringsföretaget Randstad. Undersökningen, Randstad Award, genomförs varje år för att ta reda på vad som uppfattas som attraktivt […]

Läs hela artikeln

Inom Employer Branding pratas det om att arbetsgivare måste ha ett ”EVP”, ett Employer Value Proposition. Men vad betyder egentligen detta begrepp och hur utvecklar man ett EVP? Anna Dyhre, expert inom Employer Branding ger svaren. Vad är ett EVP? – EVP står för Employer Value Proposition, eller medarbetarlöfte. Vad är erbjudandet för dig som […]

Läs hela artikeln

Vad göra när man har kört fast? Fönstertillverkaren Inwido i Norsjö ville effektivisera produktionsprocessen och minska kostnaderna men kom inte på hur de skulle göra. Företaget tog därför hjälp av studenter från Luleå tekniska universitet, LTU.                               

 – Vi ville förtäta produktionsprocessen och flytta ihop tillverkningsenheter för att minska intern transport, energikostnader och övrig resursfördelning, […]

Läs hela artikeln

Skatteverket har högt förtroende hos allmänheten och har därför ganska lätt att rekrytera personal. Men det gäller att inte ligga på latsidan. Verkets personalchef Lotta Halling ser kompetensförsörjningen som avgörande för att verket ska lyckas med sitt uppdrag. Och hon vet vad som både lockar nya medarbetare och får dem att stanna kvar. – Våra […]

Läs hela artikeln

Norrköpings kommer starta ett mentorprogram som riktar sig till gymnasieungdomar med flerkulturell bakgrund. Målet är att underlätta rekryteringen av chefer i framtiden och att cheferna i kommunen ska spegla samhället i Norrköping. I programmet kommer ungdomarna att kunna ansöka om en personlig mentor, en av kommunens chefer, som kommer att visa hur offentlig sektor fungerar […]

Läs hela artikeln

No matter how much money you invest in building your company’s image through expensive marketing campaigns, it’s time to rethink your brand management strategy when it comes to attracting millennials, says Len April, VP of recruitment consulting company, Zenith Talent. April contends that millennials are distrustful of big media campaigns and company sponsored PR content. […]

Läs hela artikeln

Speed-dating har blivit en populär metod för rekrytering. Coca-Cola är det senaste företaget i raden som vill prova på metoden. Målet är att rekrytera 100 sommarjobbare till fabriken i Jordbro i Haninge kommun för att kunna möta produktionstoppen under sommarmånaderna. Speed-dating kommer vara ett av de första stegen i rekryteringen och HR-avdelningens förhoppning är att […]

Läs hela artikeln

Det är en utmaning att få jobbsökanden att känna sig väl behandlade under en rekryteringsprocess. Inte minst med tanke på att alla utom en – den kandidat som slutligen anställs – kommer få ett nej. Dessutom påverkar rekryteringsprocessen varumärket som arbetsgivare, till det bättre eller i värsta fall till det sämre. Bara en tredjedel skulle […]

Läs hela artikeln