Bli bättre på att attrahera unga medarbetare

Hur står vi oss egentligen på talangmarknaden? Är vi attraktiva nog att fånga intresset hos de människor vi skulle vilja rekrytera? Och är våra befintliga medarbetare fortsatt engagerade? Några relevanta frågor som behöver mätas för att besvaras.  Att sätta mått på arbetsgivarvarumärket har flera syften. Dels ger det möjlighet att ta reda på hur attraktionskraften […]

Läs hela artikeln

HR-funktionen, tillsammans med marknad och kommunikation, blir allt mer avgörande för att skapa en framgångsrik affär. Ett tydligt framgångsexempel står det allmännyttiga fastighetsbolaget Stångåstaden för. Tack vare att de satsat genomtänkt och funktionsöverskridande på strategier och aktiviteter som stärker deras arbetsgivarvarumärke har de nått all time high på kundnöjdheten och rankas idag, enligt Great Place […]

Läs hela artikeln

Det kan vara en tuff utmaning att förändra sitt employer brand, någonting Dropbox fick erfara när de nyligen behövde förändra hur potentiella anställda såg på bolaget. Företaget hade nämligen en image av att endast vara riktade mot konsumentmarknaden, någonting som gick emot deras ambition att vara en leverantör även för företag.  Denna uppfattning påverkade vilka […]

Läs hela artikeln

Med sin nya video ”Riding in cars with executives”, som tagit sin inspiration från den nu vitt kända”Carpool Karaoke” (där bland annat Michelle Obama varit med),  visar Walmart att de vill förmedla en ny sida av sitt employer brand. I videon åker företagets VD, Doug McMillon, runt med en chaufför och pratar om allting från […]

Läs hela artikeln

Tommie Cau är sedan i augusti 2016 vice VD och på Careereye , en omdömestjänst som låter medarbetare betygsätta sina arbetsplatser och ger kandidater möjligheten att läsa på om framtida arbetsgivare.  Tommie har 10 års erfarenhet från affärsutveckling och rådgivning inom kommunikation och HR, med en bakgrund som bl.a. varumärkeskonsult, internetentreprenör och landschef på research- […]

Läs hela artikeln

Skånes djurpark har precis valt ut 70 ungdomar som ska arbeta som säsongsanställda. De säsongsanställda ungdomarna kallas ”äventyrare” och de flesta är mellan 16-18 år gamla. – Vi har auditions av två anledningar. Vi anställer 70 personer så det är ett ganska effektivt sätt. Vi tar in 50 personer åt gången och kan välja tio […]

Läs hela artikeln

Tidigare statsägda Duetsche Bahn behöver rekrytera cirka 30 000 nya medarbetare under den kommande fyraårsperioden. En stor del av denna rekrytering beror på att många äldre medarbetare nu når pensionsålder. Då kullarna som kommer ut på arbetsmarknaden är relativt små är konkurrensen tuff om både nyexade, produktionspersonal och olika specialister. För att klara nyrekryteringen har […]

Läs hela artikeln

Företaget Skistar, som anställer 1700 säsongsmedarbetare varje år till sina anläggningar i fjällen, samarbetar sedan flera år tillbaka med typiska sommarföretag i rekryteringen av personal. Under sommaren har representanter från Skistar åkt runt och presenterat företaget på bland annat Gröna Lund, Astrid Lindgrens värld och Böda camping. Partnerföretagen är sedan inbjudna till Skistars anläggningar i […]

Läs hela artikeln

Good Malmö är ett projekt som har startas av David Polfeldt, VD för spelbolaget Massive Entertainment. Idén med projektet är att företag som ansluter sig ska ge en person anställning under ett års tid. Målet är att de unga som anställs ska komma in på arbetsmarknaden och knyta kontakter som kan ta dem vidare i […]

Läs hela artikeln

För tredje året i rad har Huawei genomfört studenttävlingen Telekomtalang. Tävlingen går ut på att högskolestudenter i Sverige ger förslag på hur fler unga ska attraheras till telekomsektorn. De tio studenter som vinner får åka på en resa i två veckor till Beijing och Shenzhen för att uppleva Kinas kultur, lära sig mer om landets […]

Läs hela artikeln