Framgångsexempel

HR-funktionen, tillsammans med marknad och kommunikation, blir allt mer avgörande för att skapa en framgångsrik affär. Ett tydligt framgångsexempel står det allmännyttiga fastighetsbolaget Stångåstaden för. Tack vare att de satsat genomtänkt och funktionsöverskridande på strategier och aktiviteter som stärker deras arbetsgivarvarumärke har de nått all time high på kundnöjdheten och rankas idag, enligt Great Place […]

Läs hela artikeln

Kompetensförsörjning är en utmaning för många arbetsgivare idag. Cognizant – informationsteknik och konsultföretaget med runt en kvarts miljon anställda – har dock lyckats med precis detta. Cognizant är ständigt närvarande på listor över de mest beundrade, och snabbast växande, företagen i världen. Under de senaste fem åren har de dubblerat sin omsättning och rekryterat över […]

Läs hela artikeln

”Hackatons” är en metod som hittills framför allt använts för att på kort tid (ofta 24h) lösa programmeringsutmaningar eller utveckla nya IT-lösningar. Arbetssättet går ut på att en grupp under ett intensivt dygn utmanar sig själva att tänka utanför boxen och hitta helt nya lösningar. Arbetssättet har nu nått HR. Cisco är en av organisationerna […]

Läs hela artikeln

Är ni lika duktiga på att attrahera era befintliga medarbetare som på att locka de ni vill rekrytera? Lika viktigt som det är att förpacka den externa arbetsgivarkommunikationen, är att den interna kommunikationen är engagerande. Att jobba med talangförsörjning är lite som att hålla liv i en kärleksrelation. I början putsar vi fjädrarna för att […]

Läs hela artikeln

Marknadsorienterad HR handlar inte om att HR ska ta hjälp av marknadsavdelningen för att lära sig att använda mer av traditionell marknadsföring i rekryteringsprocessen. Tvärtom är det marknad som behöver hjälp av HR för att nå ut till kunderna. HR är den nya marknadsfunktionen Traditionell marknadsföring fungerar allt sämre. Kunderna har inte förtroende för den […]

Läs hela artikeln

Sedan 2013 samarbetar Försvarsmakten och IBM i ett projekt som går ut på att rekrytera unga och dela på anställningen. IBM erbjuder sig att anställa deltidssoldater och ge dem möjlighet att kallas ut i  militärtjänstgöring. I utbyte får IBM gratis kompetensutveckling inom bland annat ledarskap av Försvarsmakten. På senare tid har Försvarsmakten utökat samarbetet med […]

Läs hela artikeln

Företaget Skistar, som anställer 1700 säsongsmedarbetare varje år till sina anläggningar i fjällen, samarbetar sedan flera år tillbaka med typiska sommarföretag i rekryteringen av personal. Under sommaren har representanter från Skistar åkt runt och presenterat företaget på bland annat Gröna Lund, Astrid Lindgrens värld och Böda camping. Partnerföretagen är sedan inbjudna till Skistars anläggningar i […]

Läs hela artikeln

Skatteverket har högt förtroende hos allmänheten och har därför ganska lätt att rekrytera personal. Men det gäller att inte ligga på latsidan. Verkets personalchef Lotta Halling ser kompetensförsörjningen som avgörande för att verket ska lyckas med sitt uppdrag. Och hon vet vad som både lockar nya medarbetare och får dem att stanna kvar. – Våra […]

Läs hela artikeln

I Västerbottens läns landsting kommer bristen på kompetenta medarbetare bli akut i takt med att många går i pension. Därför har landstinget startat ett särskilt program, ”Attraktiva seniorer”, vars syfte är att locka äldre medarbetare att jobba lite längre. – Även om varenda gymnasist i länet väljer att gå vård- och omsorgsprogrammet räcker det inte […]

Läs hela artikeln

”Social recognition” anses av experter inom området vara en accelererande trend inom sociala medier. Att aktivt berömma goda insatser är som bekant ett effektivt sätt att höja motivationen och stärka organisationens grundvärderingar. Flygbolaget JetBlue tog konceptet ett par steg längre och skapade ett onlineforum enbart avsett för ”publikt” beröm medarbetarna emellan. De positiva följderna var […]

Läs hela artikeln