Belöning & motivation

Är ni lika duktiga på att attrahera era befintliga medarbetare som på att locka de ni vill rekrytera? Lika viktigt som det är att förpacka den externa arbetsgivarkommunikationen, är att den interna kommunikationen är engagerande. Att jobba med talangförsörjning är lite som att hålla liv i en kärleksrelation. I början putsar vi fjädrarna för att […]

Läs hela artikeln

Nästan alla företag har ett kundlöfte. På engelska kallas det Customer Value Proposition. ”Du ska alltid få svar på tredje signalen”, ”Du ska alltid få ett leende i receptionen”, ”Är du inte 100 procent nöjd får du pengarna tillbaka” och ”Är tåget försenat mer än en timme får du en värdecheck motsvarande 50 procent av […]

Läs hela artikeln

”Social recognition” anses av experter inom området vara en accelererande trend inom sociala medier. Att aktivt berömma goda insatser är som bekant ett effektivt sätt att höja motivationen och stärka organisationens grundvärderingar. Flygbolaget JetBlue tog konceptet ett par steg längre och skapade ett onlineforum enbart avsett för ”publikt” beröm medarbetarna emellan. De positiva följderna var […]

Läs hela artikeln

Det har växt fram en mängd verktyg för sociala medier som HR kan ha stor nytta av. Alla är ännu inte finslipade och helt optimala, men Michelle Rea tipsar om följande verktyg som hon anser har stor potential. Facebook Social Jobs Partnership lanserades i november 2012 för den amerikanska arbetsmarknaden. Med 1,7 miljoner utannonserade jobb […]

Läs hela artikeln

När företagens egna medarbetare får betygsätta sin arbetsgivare är det de mindre svenska företagen som dominerar topplistan. Spelbolaget King.com, företaget bakom Facebooksuccén Candy Crush Saga, toppar listan. På andra plats placerar sig Kambi, en B2B-leverantor av sportspelstjänster, medan förra årets vinnare Svensk Fastighetsförmedling tar tredjeplatsen. H&M, Handelsbanken och Unilever är de enda storföretagen som tar […]

Läs hela artikeln

Varför ska man arbeta med employer branding? Vilka fördelar ger det? Det finns flera studier som visar att ett starkt arbetsgivarvarumärke gör att man förbättrar förmågan att behålla medarbetare med 30 procent, minskar rekryteringskostnaden med 50 procent och ökar intresset för att arbeta för organisationen med 30 procent. Utöver dessa tre parametrar kan man också […]

Läs hela artikeln