Talangstrategi

Precis som andra områden utvecklas området talent management ständigt, och nya trender kommer att påverka hur arbetet görs i framtiden. För att se vilka trender som kommer härnäst gjorde Technavio, ett företag som fokuserar på forskning inom företagsapplikationer, en studie som pekar på fyra tydliga trender inom området fram till 2020. HR-tjänster flyttar in i […]

Läs hela artikeln

Hur står vi oss egentligen på talangmarknaden? Är vi attraktiva nog att fånga intresset hos de människor vi skulle vilja rekrytera? Och är våra befintliga medarbetare fortsatt engagerade? Några relevanta frågor som behöver mätas för att besvaras.  Att sätta mått på arbetsgivarvarumärket har flera syften. Dels ger det möjlighet att ta reda på hur attraktionskraften […]

Läs hela artikeln

HR-funktionen, tillsammans med marknad och kommunikation, blir allt mer avgörande för att skapa en framgångsrik affär. Ett tydligt framgångsexempel står det allmännyttiga fastighetsbolaget Stångåstaden för. Tack vare att de satsat genomtänkt och funktionsöverskridande på strategier och aktiviteter som stärker deras arbetsgivarvarumärke har de nått all time high på kundnöjdheten och rankas idag, enligt Great Place […]

Läs hela artikeln

”Hackatons” är en metod som hittills framför allt använts för att på kort tid (ofta 24h) lösa programmeringsutmaningar eller utveckla nya IT-lösningar. Arbetssättet går ut på att en grupp under ett intensivt dygn utmanar sig själva att tänka utanför boxen och hitta helt nya lösningar. Arbetssättet har nu nått HR. Cisco är en av organisationerna […]

Läs hela artikeln

Tommie Cau är sedan i augusti 2016 vice VD och på Careereye , en omdömestjänst som låter medarbetare betygsätta sina arbetsplatser och ger kandidater möjligheten att läsa på om framtida arbetsgivare.  Tommie har 10 års erfarenhet från affärsutveckling och rådgivning inom kommunikation och HR, med en bakgrund som bl.a. varumärkeskonsult, internetentreprenör och landschef på research- […]

Läs hela artikeln

Tidigare statsägda Duetsche Bahn behöver rekrytera cirka 30 000 nya medarbetare under den kommande fyraårsperioden. En stor del av denna rekrytering beror på att många äldre medarbetare nu når pensionsålder. Då kullarna som kommer ut på arbetsmarknaden är relativt små är konkurrensen tuff om både nyexade, produktionspersonal och olika specialister. För att klara nyrekryteringen har […]

Läs hela artikeln

Arbetet med employer branding måste reformeras och begreppet utmanas. Det säger Linus Holmgren på Talent Talk, en varumärkesbyrå specialiserad på employer branding. Enligt honom har begreppet blivit för brett och ansvarsfördelningen är ofta otydlig. I själva verket behöver HR lämna ifrån sig delar av arbetet. Alltför många områden har tryckts in under employer branding-paraplyet, menar […]

Läs hela artikeln

Sedan 1995 har vi på Insightlab analyserat HR’s förändrade roll. Då var HR-avdelningen just det – en avdelning. Huvuduppgiften var att fylla vakanta positioner med rätt kandidater och att erbjuda rätt träning för att kunna genomföra organisationens strategi. Sedan dess har förutsättningarna för talangarbetet förändrats påtagligt. Då var verksamhetsförändringar avgränsade projekt med en tydlig början […]

Läs hela artikeln

Lärande har alltid varit viktigt. Men inte lika viktigt som nu. Kunskap är idag en färskvara som snabbt urholkas om vi inte underhåller den. Utvecklingen inom många områden sker så pass snabbt att de som inte uppgraderar sin kompetens snabbt tappar i attraktivitet – som organisation eller som konsult, expert eller anställd. På kundmarknaden har […]

Läs hela artikeln

Inom Employer Branding pratas det om att arbetsgivare måste ha ett ”EVP”, ett Employer Value Proposition. Men vad betyder egentligen detta begrepp och hur utvecklar man ett EVP? Anna Dyhre, expert inom Employer Branding ger svaren. Vad är ett EVP? – EVP står för Employer Value Proposition, eller medarbetarlöfte. Vad är erbjudandet för dig som […]

Läs hela artikeln