Talangkommunikation

Hur står vi oss egentligen på talangmarknaden? Är vi attraktiva nog att fånga intresset hos de människor vi skulle vilja rekrytera? Och är våra befintliga medarbetare fortsatt engagerade? Några relevanta frågor som behöver mätas för att besvaras.  Att sätta mått på arbetsgivarvarumärket har flera syften. Dels ger det möjlighet att ta reda på hur attraktionskraften […]

Läs hela artikeln

HR-funktionen, tillsammans med marknad och kommunikation, blir allt mer avgörande för att skapa en framgångsrik affär. Ett tydligt framgångsexempel står det allmännyttiga fastighetsbolaget Stångåstaden för. Tack vare att de satsat genomtänkt och funktionsöverskridande på strategier och aktiviteter som stärker deras arbetsgivarvarumärke har de nått all time high på kundnöjdheten och rankas idag, enligt Great Place […]

Läs hela artikeln

Det kan vara en tuff utmaning att förändra sitt employer brand, någonting Dropbox fick erfara när de nyligen behövde förändra hur potentiella anställda såg på bolaget. Företaget hade nämligen en image av att endast vara riktade mot konsumentmarknaden, någonting som gick emot deras ambition att vara en leverantör även för företag.  Denna uppfattning påverkade vilka […]

Läs hela artikeln

Med sin nya video ”Riding in cars with executives”, som tagit sin inspiration från den nu vitt kända”Carpool Karaoke” (där bland annat Michelle Obama varit med),  visar Walmart att de vill förmedla en ny sida av sitt employer brand. I videon åker företagets VD, Doug McMillon, runt med en chaufför och pratar om allting från […]

Läs hela artikeln

Tommie Cau är sedan i augusti 2016 vice VD och på Careereye , en omdömestjänst som låter medarbetare betygsätta sina arbetsplatser och ger kandidater möjligheten att läsa på om framtida arbetsgivare.  Tommie har 10 års erfarenhet från affärsutveckling och rådgivning inom kommunikation och HR, med en bakgrund som bl.a. varumärkeskonsult, internetentreprenör och landschef på research- […]

Läs hela artikeln

Tidigare statsägda Duetsche Bahn behöver rekrytera cirka 30 000 nya medarbetare under den kommande fyraårsperioden. En stor del av denna rekrytering beror på att många äldre medarbetare nu når pensionsålder. Då kullarna som kommer ut på arbetsmarknaden är relativt små är konkurrensen tuff om både nyexade, produktionspersonal och olika specialister. För att klara nyrekryteringen har […]

Läs hela artikeln

Lärande har alltid varit viktigt. Men inte lika viktigt som nu. Kunskap är idag en färskvara som snabbt urholkas om vi inte underhåller den. Utvecklingen inom många områden sker så pass snabbt att de som inte uppgraderar sin kompetens snabbt tappar i attraktivitet – som organisation eller som konsult, expert eller anställd. På kundmarknaden har […]

Läs hela artikeln

Inom Employer Branding pratas det om att arbetsgivare måste ha ett ”EVP”, ett Employer Value Proposition. Men vad betyder egentligen detta begrepp och hur utvecklar man ett EVP? Anna Dyhre, expert inom Employer Branding ger svaren. Vad är ett EVP? – EVP står för Employer Value Proposition, eller medarbetarlöfte. Vad är erbjudandet för dig som […]

Läs hela artikeln

Att attrahera och behålla de allra bästa medarbetarna är den största utmaning som många organisationer ser. Det som tidigare var arbetsgivarens marknad är alltmer arbetstagarens marknad. Vi väljer var vi vill jobba och vi lägger alltmer vikt vid hur det är på jobbet, vad företaget sysslar med, värderingar och socialt sammanhang. Därför får också organisationens […]

Läs hela artikeln

No matter how much money you invest in building your company’s image through expensive marketing campaigns, it’s time to rethink your brand management strategy when it comes to attracting millennials, says Len April, VP of recruitment consulting company, Zenith Talent. April contends that millennials are distrustful of big media campaigns and company sponsored PR content. […]

Läs hela artikeln