Sociala medier

Att använda sociala medier i den långsiktiga rekryteringen är en av de största förändringarna inom kompetensförsörjningsområdet under senare. Det finns idag en lång rad olika sociala medier med olika användningsområden. Denna guide sammanfattar 10 av de i dag viktigaste medierna.

Läs hela artikeln

I en tidigare undersökning uppger nordiska företag att de idag lägger omkring 20% av sin kommunikationsbudget på aktiviteter i sociala medier. Den allra största delen av dessa aktiviteter är sådana som primärt vänder sig till kunder för att öka försäljningen, men många har även karriärsidor på Facebook och LinkedIn. Utmaningen är att hålla dessa levande […]

Läs hela artikeln

Det har växt fram en mängd verktyg för sociala medier som HR kan ha stor nytta av. Alla är ännu inte finslipade och helt optimala, men Michelle Rea tipsar om följande verktyg som hon anser har stor potential. Facebook Social Jobs Partnership lanserades i november 2012 för den amerikanska arbetsmarknaden. Med 1,7 miljoner utannonserade jobb […]

Läs hela artikeln

Antalet organisationer som rekryterar med hjälp av onlinespel och digitala utmaningar ökar. Marriott Hotells Farmville-liknande spelapp ”My Marriott International” – där användarna får prova på hotelljobbets olika uppgifter på Facebook – är ett av många exempel där ett spel genererat fler ansökningar från den yngre generationen. ”Gamification” är sedan länge ett välkänt begrepp i utbildningssammanhang […]

Läs hela artikeln

LinkedIns nya rekryteringsapp är tänkt att göra mobil rekrytering både smidigare och mer interaktiv. Allt fler söker jobb ”i  farten”. Med detta faktum i bakhuvudet har LinkedIn skapat Recruiter Mobile – en mobil rekryteringsapp, designad för att smidiggöra mobila ansökningsärenden och förenkla direktkommunikation jobbsökare och organisation emellan. Tanken är att appen ska kunna användas var […]

Läs hela artikeln

Social proof kan omskrivas som en persons eller organisations förtroendekapital online och utgörs bland annat av antalet likes, re-tweets, positiva kommentarer och andra interaktioner som tyder på ett stort och stöttande nätverk av vänner eller fans. Vi är generellt mer benägna att följa strömmen vilket gör tät och positiv interaktion till en av de viktigaste […]

Läs hela artikeln

Rykten och ”skandaler” sprider sig snabbt på forum som Facebook och Twitter. Ett enskilt fall med en uppsagd medarbetare som anser sig vara orättvist behandlad kan i värsta fall leda till en social mediestorm, med dålig PR och negativa skriverier som följd. Ett exempel på detta är bland annat en anställd på skivbutikskedjan HMV som […]

Läs hela artikeln

Rätt använd är Vine en extremt snabb och kraftfull kanal för att kommunicera med både kunder, anställda och kandidater. Utnyttja  Vine-sekunderna maximalt och hitta nya sätt att sprida organisationens varumärke. Demonstrera och tydliggör. Utnyttja Vine som en kanal för att tydligt demonstrera användning och nytta med produkter och tjänster. Satsa på att göra klippet så […]

Läs hela artikeln

Med hjälp av korta, estetiskt tilltalande videoklipp har Vine gjort det möjligt att på ett snabbt och intressant sätt berätta en historia eller sprida ett varumärke. Dra nytta av fördelarna med Vine; förstärk varumärket och attrahera nya talanger till organisationen. Filmklippsappen Vine introducerades av Twitter i januari i år och har under årets första månader […]

Läs hela artikeln

Learning@Cisco är en social plattform som startade för fem år sedan i syfte att erbjuda en mötesplats med kunskap och utbildning för både medarbetare och för intresserade personer i omvärlden. Satsningen har blivit en stor framgång. Idag har man över 2 miljoner användare från hela IT-branschen. Man erbjuder diskussionsforum, onlineutbildningar, kurser och innehåll som lockar […]

Läs hela artikeln