Framgångsexempel

HR-funktionen, tillsammans med marknad och kommunikation, blir allt mer avgörande för att skapa en framgångsrik affär. Ett tydligt framgångsexempel står det allmännyttiga fastighetsbolaget Stångåstaden för. Tack vare att de satsat genomtänkt och funktionsöverskridande på strategier och aktiviteter som stärker deras arbetsgivarvarumärke har de nått all time high på kundnöjdheten och rankas idag, enligt Great Place […]

Läs hela artikeln

Det kan vara en tuff utmaning att förändra sitt employer brand, någonting Dropbox fick erfara när de nyligen behövde förändra hur potentiella anställda såg på bolaget. Företaget hade nämligen en image av att endast vara riktade mot konsumentmarknaden, någonting som gick emot deras ambition att vara en leverantör även för företag.  Denna uppfattning påverkade vilka […]

Läs hela artikeln

Med sin nya video ”Riding in cars with executives”, som tagit sin inspiration från den nu vitt kända”Carpool Karaoke” (där bland annat Michelle Obama varit med),  visar Walmart att de vill förmedla en ny sida av sitt employer brand. I videon åker företagets VD, Doug McMillon, runt med en chaufför och pratar om allting från […]

Läs hela artikeln

”Hackatons” är en metod som hittills framför allt använts för att på kort tid (ofta 24h) lösa programmeringsutmaningar eller utveckla nya IT-lösningar. Arbetssättet går ut på att en grupp under ett intensivt dygn utmanar sig själva att tänka utanför boxen och hitta helt nya lösningar. Arbetssättet har nu nått HR. Cisco är en av organisationerna […]

Läs hela artikeln

Tidigare statsägda Duetsche Bahn behöver rekrytera cirka 30 000 nya medarbetare under den kommande fyraårsperioden. En stor del av denna rekrytering beror på att många äldre medarbetare nu når pensionsålder. Då kullarna som kommer ut på arbetsmarknaden är relativt små är konkurrensen tuff om både nyexade, produktionspersonal och olika specialister. För att klara nyrekryteringen har […]

Läs hela artikeln

Praktikplatser och ”internships” för studenter är ett populärt sätt att skapa relation med potentiella medarbetare. Att vara på plats i företagets lokaler har hittills varit en självklarhet. Men inte längre. Chicago-baserade  kommunikationsbyrån CBD Marketing har börjat prova att erbjuda virtuella praktikplatser. Förutom att det nya greppet har givit företaget publicitet så har man kunnat välja […]

Läs hela artikeln

Good Malmö är ett projekt som har startas av David Polfeldt, VD för spelbolaget Massive Entertainment. Idén med projektet är att företag som ansluter sig ska ge en person anställning under ett års tid. Målet är att de unga som anställs ska komma in på arbetsmarknaden och knyta kontakter som kan ta dem vidare i […]

Läs hela artikeln

För tredje året i rad har Huawei genomfört studenttävlingen Telekomtalang. Tävlingen går ut på att högskolestudenter i Sverige ger förslag på hur fler unga ska attraheras till telekomsektorn. De tio studenter som vinner får åka på en resa i två veckor till Beijing och Shenzhen för att uppleva Kinas kultur, lära sig mer om landets […]

Läs hela artikeln

Skatteverket har högt förtroende hos allmänheten och har därför ganska lätt att rekrytera personal. Men det gäller att inte ligga på latsidan. Verkets personalchef Lotta Halling ser kompetensförsörjningen som avgörande för att verket ska lyckas med sitt uppdrag. Och hon vet vad som både lockar nya medarbetare och får dem att stanna kvar. – Våra […]

Läs hela artikeln

Norrköpings kommer starta ett mentorprogram som riktar sig till gymnasieungdomar med flerkulturell bakgrund. Målet är att underlätta rekryteringen av chefer i framtiden och att cheferna i kommunen ska spegla samhället i Norrköping. I programmet kommer ungdomarna att kunna ansöka om en personlig mentor, en av kommunens chefer, som kommer att visa hur offentlig sektor fungerar […]

Läs hela artikeln