Varumärke & branding

Precis som andra områden utvecklas området talent management ständigt, och nya trender kommer att påverka hur arbetet görs i framtiden. För att se vilka trender som kommer härnäst gjorde Technavio, ett företag som fokuserar på forskning inom företagsapplikationer, en studie som pekar på fyra tydliga trender inom området fram till 2020. HR-tjänster flyttar in i […]

Läs hela artikeln

Hur står vi oss egentligen på talangmarknaden? Är vi attraktiva nog att fånga intresset hos de människor vi skulle vilja rekrytera? Och är våra befintliga medarbetare fortsatt engagerade? Några relevanta frågor som behöver mätas för att besvaras.  Att sätta mått på arbetsgivarvarumärket har flera syften. Dels ger det möjlighet att ta reda på hur attraktionskraften […]

Läs hela artikeln

HR-funktionen, tillsammans med marknad och kommunikation, blir allt mer avgörande för att skapa en framgångsrik affär. Ett tydligt framgångsexempel står det allmännyttiga fastighetsbolaget Stångåstaden för. Tack vare att de satsat genomtänkt och funktionsöverskridande på strategier och aktiviteter som stärker deras arbetsgivarvarumärke har de nått all time high på kundnöjdheten och rankas idag, enligt Great Place […]

Läs hela artikeln

Det kan vara en tuff utmaning att förändra sitt employer brand, någonting Dropbox fick erfara när de nyligen behövde förändra hur potentiella anställda såg på bolaget. Företaget hade nämligen en image av att endast vara riktade mot konsumentmarknaden, någonting som gick emot deras ambition att vara en leverantör även för företag.  Denna uppfattning påverkade vilka […]

Läs hela artikeln

Tidigare statsägda Duetsche Bahn behöver rekrytera cirka 30 000 nya medarbetare under den kommande fyraårsperioden. En stor del av denna rekrytering beror på att många äldre medarbetare nu når pensionsålder. Då kullarna som kommer ut på arbetsmarknaden är relativt små är konkurrensen tuff om både nyexade, produktionspersonal och olika specialister. För att klara nyrekryteringen har […]

Läs hela artikeln

Arbetet med employer branding måste reformeras och begreppet utmanas. Det säger Linus Holmgren på Talent Talk, en varumärkesbyrå specialiserad på employer branding. Enligt honom har begreppet blivit för brett och ansvarsfördelningen är ofta otydlig. I själva verket behöver HR lämna ifrån sig delar av arbetet. Alltför många områden har tryckts in under employer branding-paraplyet, menar […]

Läs hela artikeln

Praktikplatser och ”internships” för studenter är ett populärt sätt att skapa relation med potentiella medarbetare. Att vara på plats i företagets lokaler har hittills varit en självklarhet. Men inte längre. Chicago-baserade  kommunikationsbyrån CBD Marketing har börjat prova att erbjuda virtuella praktikplatser. Förutom att det nya greppet har givit företaget publicitet så har man kunnat välja […]

Läs hela artikeln

Good Malmö är ett projekt som har startas av David Polfeldt, VD för spelbolaget Massive Entertainment. Idén med projektet är att företag som ansluter sig ska ge en person anställning under ett års tid. Målet är att de unga som anställs ska komma in på arbetsmarknaden och knyta kontakter som kan ta dem vidare i […]

Läs hela artikeln

För tredje året i rad har Huawei genomfört studenttävlingen Telekomtalang. Tävlingen går ut på att högskolestudenter i Sverige ger förslag på hur fler unga ska attraheras till telekomsektorn. De tio studenter som vinner får åka på en resa i två veckor till Beijing och Shenzhen för att uppleva Kinas kultur, lära sig mer om landets […]

Läs hela artikeln

Sedan 1995 har vi på Insightlab analyserat HR’s förändrade roll. Då var HR-avdelningen just det – en avdelning. Huvuduppgiften var att fylla vakanta positioner med rätt kandidater och att erbjuda rätt träning för att kunna genomföra organisationens strategi. Sedan dess har förutsättningarna för talangarbetet förändrats påtagligt. Då var verksamhetsförändringar avgränsade projekt med en tydlig början […]

Läs hela artikeln