Rekrytera

HR-funktionen, tillsammans med marknad och kommunikation, blir allt mer avgörande för att skapa en framgångsrik affär. Ett tydligt framgångsexempel står det allmännyttiga fastighetsbolaget Stångåstaden för. Tack vare att de satsat genomtänkt och funktionsöverskridande på strategier och aktiviteter som stärker deras arbetsgivarvarumärke har de nått all time high på kundnöjdheten och rankas idag, enligt Great Place […]

Läs hela artikeln

Skånes djurpark har precis valt ut 70 ungdomar som ska arbeta som säsongsanställda. De säsongsanställda ungdomarna kallas ”äventyrare” och de flesta är mellan 16-18 år gamla. – Vi har auditions av två anledningar. Vi anställer 70 personer så det är ett ganska effektivt sätt. Vi tar in 50 personer åt gången och kan välja tio […]

Läs hela artikeln

Tidigare statsägda Duetsche Bahn behöver rekrytera cirka 30 000 nya medarbetare under den kommande fyraårsperioden. En stor del av denna rekrytering beror på att många äldre medarbetare nu når pensionsålder. Då kullarna som kommer ut på arbetsmarknaden är relativt små är konkurrensen tuff om både nyexade, produktionspersonal och olika specialister. För att klara nyrekryteringen har […]

Läs hela artikeln

Arbetet med employer branding måste reformeras och begreppet utmanas. Det säger Linus Holmgren på Talent Talk, en varumärkesbyrå specialiserad på employer branding. Enligt honom har begreppet blivit för brett och ansvarsfördelningen är ofta otydlig. I själva verket behöver HR lämna ifrån sig delar av arbetet. Alltför många områden har tryckts in under employer branding-paraplyet, menar […]

Läs hela artikeln

Praktikplatser och ”internships” för studenter är ett populärt sätt att skapa relation med potentiella medarbetare. Att vara på plats i företagets lokaler har hittills varit en självklarhet. Men inte längre. Chicago-baserade  kommunikationsbyrån CBD Marketing har börjat prova att erbjuda virtuella praktikplatser. Förutom att det nya greppet har givit företaget publicitet så har man kunnat välja […]

Läs hela artikeln

Data analysed by consulting firm CEB shows that companies that don’t streamline and fine-tune their recruitment strategy risk significant performance deficits to the tune of a staggering USD28 million a year. CEB recommends the following steps to companies looking to improve their hiring process: More effective employee branding: Move away from branding that builds ‘appeal’ […]

Läs hela artikeln

Sedan 2013 samarbetar Försvarsmakten och IBM i ett projekt som går ut på att rekrytera unga och dela på anställningen. IBM erbjuder sig att anställa deltidssoldater och ge dem möjlighet att kallas ut i  militärtjänstgöring. I utbyte får IBM gratis kompetensutveckling inom bland annat ledarskap av Försvarsmakten. På senare tid har Försvarsmakten utökat samarbetet med […]

Läs hela artikeln

Företaget Skistar, som anställer 1700 säsongsmedarbetare varje år till sina anläggningar i fjällen, samarbetar sedan flera år tillbaka med typiska sommarföretag i rekryteringen av personal. Under sommaren har representanter från Skistar åkt runt och presenterat företaget på bland annat Gröna Lund, Astrid Lindgrens värld och Böda camping. Partnerföretagen är sedan inbjudna till Skistars anläggningar i […]

Läs hela artikeln

Good Malmö är ett projekt som har startas av David Polfeldt, VD för spelbolaget Massive Entertainment. Idén med projektet är att företag som ansluter sig ska ge en person anställning under ett års tid. Målet är att de unga som anställs ska komma in på arbetsmarknaden och knyta kontakter som kan ta dem vidare i […]

Läs hela artikeln

För tredje året i rad har Huawei genomfört studenttävlingen Telekomtalang. Tävlingen går ut på att högskolestudenter i Sverige ger förslag på hur fler unga ska attraheras till telekomsektorn. De tio studenter som vinner får åka på en resa i två veckor till Beijing och Shenzhen för att uppleva Kinas kultur, lära sig mer om landets […]

Läs hela artikeln