Effektivisera rekryteringen och sänka våra kostnader

Gig-uppdrag – arbetsformen som innebär tillfälliga, flexibla uppdrag istället för längre heltidsanställningar – har gått från att vara ett trendigt buzzword till att bli en allt viktigare del av arbetsmarknaden. Det handlar inte längre bara om enklare jobb, med företag som Uber och Postmates, utan har nu tagit steget över till fler typer av jobb […]

Läs hela artikeln

HR-funktionen, tillsammans med marknad och kommunikation, blir allt mer avgörande för att skapa en framgångsrik affär. Ett tydligt framgångsexempel står det allmännyttiga fastighetsbolaget Stångåstaden för. Tack vare att de satsat genomtänkt och funktionsöverskridande på strategier och aktiviteter som stärker deras arbetsgivarvarumärke har de nått all time high på kundnöjdheten och rankas idag, enligt Great Place […]

Läs hela artikeln

Speed-dating har blivit en populär metod för rekrytering. Coca-Cola är det senaste företaget i raden som vill prova på metoden. Målet är att rekrytera 100 sommarjobbare till fabriken i Jordbro i Haninge kommun för att kunna möta produktionstoppen under sommarmånaderna. Speed-dating kommer vara ett av de första stegen i rekryteringen och HR-avdelningens förhoppning är att […]

Läs hela artikeln

Videointervjuer är ett relativt nytt verktyg vid rekrytering och många arbetsgivare funderar på att använda sig av det. Men hur fungerar det och vad bör man tänka på? Rekryterings- och bemanningsföretaget Adecco har god erfarenhet av videointervjuer. Här berättar Zandra Briseid, chef på Adecco, om sina erfarenheter. När kan videointervjuer användas i rekryteringen? – Det […]

Läs hela artikeln

En rekryteringsprocess innebär både direkta och indirekta kostnader. För att utforma ett kostnadseffektivt rekryteringsarbete där rätt beslut fattas om vad ni gör själva respektive köper in är det viktigt att ta hänsyn till alla kostnader som uppkommer. Detta verktyg är framtaget för att hjälpa er beräkna den totala kostnaden vid varje rekryteringstillfälle.

Läs hela artikeln