Attrahera

HR-funktionen, tillsammans med marknad och kommunikation, blir allt mer avgörande för att skapa en framgångsrik affär. Ett tydligt framgångsexempel står det allmännyttiga fastighetsbolaget Stångåstaden för. Tack vare att de satsat genomtänkt och funktionsöverskridande på strategier och aktiviteter som stärker deras arbetsgivarvarumärke har de nått all time high på kundnöjdheten och rankas idag, enligt Great Place […]

Läs hela artikeln

Det kan vara en tuff utmaning att förändra sitt employer brand, någonting Dropbox fick erfara när de nyligen behövde förändra hur potentiella anställda såg på bolaget. Företaget hade nämligen en image av att endast vara riktade mot konsumentmarknaden, någonting som gick emot deras ambition att vara en leverantör även för företag.  Denna uppfattning påverkade vilka […]

Läs hela artikeln

Med sin nya video ”Riding in cars with executives”, som tagit sin inspiration från den nu vitt kända”Carpool Karaoke” (där bland annat Michelle Obama varit med),  visar Walmart att de vill förmedla en ny sida av sitt employer brand. I videon åker företagets VD, Doug McMillon, runt med en chaufför och pratar om allting från […]

Läs hela artikeln

Tiden då HR-avdelningen satt långt ifrån marknads- och kommunikationsavdelningen är snart ett minne blott. För ett starkt arbetsgivarvarumärke och en lönsam affär grundar sig i ett enat varumärke där de främsta varumärkesambassdörerna är medarbetarna. Här finns kraft att ta tillvara.   För att bygga ett starkt och trovärdigt varumärke krävs en gemensam kommunikationsstrategi. Vi behöver […]

Läs hela artikeln

Tidigare statsägda Duetsche Bahn behöver rekrytera cirka 30 000 nya medarbetare under den kommande fyraårsperioden. En stor del av denna rekrytering beror på att många äldre medarbetare nu når pensionsålder. Då kullarna som kommer ut på arbetsmarknaden är relativt små är konkurrensen tuff om både nyexade, produktionspersonal och olika specialister. För att klara nyrekryteringen har […]

Läs hela artikeln

Arbetet med employer branding måste reformeras och begreppet utmanas. Det säger Linus Holmgren på Talent Talk, en varumärkesbyrå specialiserad på employer branding. Enligt honom har begreppet blivit för brett och ansvarsfördelningen är ofta otydlig. I själva verket behöver HR lämna ifrån sig delar av arbetet. Alltför många områden har tryckts in under employer branding-paraplyet, menar […]

Läs hela artikeln

Praktikplatser och ”internships” för studenter är ett populärt sätt att skapa relation med potentiella medarbetare. Att vara på plats i företagets lokaler har hittills varit en självklarhet. Men inte längre. Chicago-baserade  kommunikationsbyrån CBD Marketing har börjat prova att erbjuda virtuella praktikplatser. Förutom att det nya greppet har givit företaget publicitet så har man kunnat välja […]

Läs hela artikeln

Sedan 1995 har vi på Insightlab analyserat HR’s förändrade roll. Då var HR-avdelningen just det – en avdelning. Huvuduppgiften var att fylla vakanta positioner med rätt kandidater och att erbjuda rätt träning för att kunna genomföra organisationens strategi. Sedan dess har förutsättningarna för talangarbetet förändrats påtagligt. Då var verksamhetsförändringar avgränsade projekt med en tydlig början […]

Läs hela artikeln

Lärande har alltid varit viktigt. Men inte lika viktigt som nu. Kunskap är idag en färskvara som snabbt urholkas om vi inte underhåller den. Utvecklingen inom många områden sker så pass snabbt att de som inte uppgraderar sin kompetens snabbt tappar i attraktivitet – som organisation eller som konsult, expert eller anställd. På kundmarknaden har […]

Läs hela artikeln

När vi väljer att säga upp oss är dåligt ledarskap och brist på intresse för jobbet vanliga anledningar. Flextider och balans mellan arbete och fritid får oss att stanna kvar. Det visar en undersökning av bemannings- och rekryteringsföretaget Randstad. Undersökningen, Randstad Award, genomförs varje år för att ta reda på vad som uppfattas som attraktivt […]

Läs hela artikeln