Kommunikation

Undvik kommunikationsmissar och överflödiga möten. Programmet iDoneThis loggar varje dag utan några större administrativa insatser teamets avbockade arbetsuppgifter. Det blir enklare att hänga med i teamets arbete och hålla sig uppdaterad på distans, samtidigt som programmet gör det smidigare att leverera feedback och beröm. Varje kväll skickar iDoneThis ut ett mejl till varje teammedlem. I […]

Läs hela artikeln

Om du väntar med att dela med dig av din åsikt till slutet av mötet är risken stor att den får mindre gehör och genomslag. Genom att ta ställning redan i början etablerar du rollen som någon att lyssna på, och dina inlägg får ökad respons.

Läs hela artikeln

Många drar sig undan, generaliserar eller överdramatiserar. När åsikter eller värderingar går isär kan det vara en utmaning att upprätthålla en saklig diskussion.  Här är tipsen som hjälper dig att manövrera dig igenom kniviga situationer – på jobbet eller hemma. Skapa en rytm av tagande och givande. Att prata högre, fortare och mer vinner inga […]

Läs hela artikeln

Vi avrundar snart för semester, och kanske har du en diger inkorg att ta itu med innan du kan lämna med gott samvete.  Här är tipsen för dig som vill undvika framtida mejldrivor. Låtsas att mejlen inte existerar när du kommer till jobbet Att slänga ett öga på inkorgen det första du gör på morgonen […]

Läs hela artikeln

När vi lyssnar på någon som konsekvent liksom använder sig av ett eller flera utfyllnadsord tenderar vi att typ anta att personen är, eh, liksom osäker på sin sak. Här är tipsen som hjälper dig undvika ord som ”eh” och ”liksom”. Utfyllnadsord behöver inte vara ett problem så länge de används i lagom dos – […]

Läs hela artikeln

I sin bok ”Trust Me: Four Steps to Authenticity and Charisma” beskriver kommunikationsexperten Nick Morgan vikten av att vara på det klara med sina egna intentioner. Enligt Morgan ligger vårt kroppspåk ofta en hundradels sekund före det vi säger. Undermedvetet tar vi emot dessa signaler från den vi pratar med, och vi kan på så […]

Läs hela artikeln

Utöver uppenbara fördelar med att vara en god lyssnare kan du ha ytterligare att vinna på att bli skickligare på att ta in omgivningen. Att lyssna effektivt kan ibland visa sig vara en strategisk fördel – oavsett om du löneförhandlar eller vill lära känna någon på kortare tid.  Fastcompany listar tre tips som effektiviserar ditt […]

Läs hela artikeln

Finns det kontraproduktiva regler eller processer ni använder er av som är i vägen för teammedlemmarnas dagliga arbete? ”Kill a stupid rule” är framtagen av Lisa Bodell, grundare och vd på Futurethink och författare till ”Kill The Company”. Hennes övning är ett snabbt och effektivt sätt att undanröja onödiga hinder och göra processer smidigare samtidigt […]

Läs hela artikeln

Retorik – denna viktiga retorik… Tänk att det är så viktigt hur man ser ut och hur man framför sina presentationer. Att ”fel” brosch eller pin på kläderna kan avleda lyssnaren som i princip kan missa hela budskapet. Tonläge och kroppshållning kan vara avgörande för hur ditt budskap tas emot. Men det går inte att […]

Läs hela artikeln

Konstruktiv och uppbyggande kritik är ärlig, konstruktiv, riktad mot sak istället för person och fokuserar på konkreta, tydliga mål. Forskning visar att positiva känslor ökar vår förmåga att lösa problem, vara kreativa, behålla fokus och klara en tidvis hög arbetsbelastning. Ett av de enklaste och bästa sätten att skapa en positiv känsla hos både givare […]

Läs hela artikeln