Effektiva egna vanor

Om du frågar dina kollegor, chefer och vänner säger troligen de flesta att det de saknar mest är tid. Men väldigt få människor känner att de använder sin tid effektivt. I denna 4-sidiga ABC-guide får du tips och verktyg för att vässa din förmåga att prioritera i vardagen.  

Läs hela artikeln

Tänk att du ska vara produktiv och ha energi under ett helt arbetsliv – och helst många år efter det. Om du tänker efter, vilket är ditt viktigaste verktyg? Jag misstänker att det är du själv. Dagens arbetsliv ställer höga krav på oss. Hög intensitet, egna krav och ständig tillgänglighet riskerar att försämra vår hälsa […]

Läs hela artikeln

Oavsett om det handlar om högar av papper på skrivbordet, om din inkorg i outlook eller löpande arbetsuppgifter så behöver du kunna sålla effektivt. denna förmåga är nyckeln för att inte drunkna i information, projekt, problem och åtaganden. prova att sortera upp det som kom- mer i din väg enligt följande metod: Gör själv de uppgifter […]

Läs hela artikeln

Mötesutmaningen…En utmaning vi haft på tapeten tidigare och helt säkert kommer att ha i framtiden igen. Det är ni, våra kunder som berättat att möten är något som tar alldeles för mycket av er tid under veckorna. Det finns många olika siffror på hur mycket tid vi lägger på möten, det vi kanske kan enas […]

Läs hela artikeln

Egentligen spelar det inte någon roll om du har en ledarskapsroll eller inte – för precis som en ledare behöver coacha sina medarbetare så behöver var och en av oss coacha oss själva. Man kan  tro att perfekta ledare eller målinriktade personer får sin ”framgång” helt automatiskt men många gånger har man skaffat sig ett […]

Läs hela artikeln

Vad ser du som den största utmaningen inom området personlig effektivitet? För många är det svårt för att få till en jämn och behaglig arbetsbelastning. Man frestas att tacka ja till en massa saker man egentligen inte har tid med. Utmaningen ligger i att tacka ja till lagom många saker. Man kanske måste inse att […]

Läs hela artikeln

Vad ser du som den största utmaningen inom området personlig effektivitet? När man har för mycket att göra – på jobbet som privat – är det lätt att hamna i ett händelsestyrt beteende och arbetssätt. Man kommer på saker som behöver göras allteftersom, multitaskar och tror kanske att man är supereffektiv när man egentligen bara […]

Läs hela artikeln

Han är mannen som ligger bakom teamverktyget Asana, och Facebooks interna produktivitetsverktyg. Här är entreprenören Justin Rosensteins bästa produktivitetstips för att upprätthålla fokus och energi – veckan igenom. Hur bibehåller du enklast ett kreativt flow under arbetsdagen? I Justin Rosensteins svar på Quora delar han upp sina tips efter kategorierna arbetsmiljö, tankesätt och arbetsprocess. Optimera […]

Läs hela artikeln

Hur får de mest kreativa genierna igenom sina idéer? 99u listar några gemensamma faktorer som karaktäriserar personer som inte bara är bra på idéer, utan även på själva genomförandet. Gör något – vad som helst – för att komma igång Det är ibland lätt hänt att fastna i planeringsstadiet och börja övertänka frågan teoretiskt. Ordentlig […]

Läs hela artikeln

För många är veckan innan midsommar ganska hektisk men för andra har arbetet redan börjat trappats ner. Det är vanligare att sprida ut semestern för att få arbeta lite mitt i semesterperioden och på så sätt förebygga högar och en tuff start på hösten. Det är också nu du kan ta tillfället att reflektera över […]

Läs hela artikeln