Veckans utmaning: Jobba med din inställning & må bättre

Ta en minut

Din inställning avgör dina framgångar & dina nederlag. Det är helt upp till dig!

Det låter dramatiskt men det är så löjligt enkelt att det är vi själva som drar på oss många psykosomatiska besvär som är stressrelaterade för att vi inte har ”rätt tänk” eller vanor. Vad har du för (o)vanor som omedvetet påverkar dig negativt? Börja smått och ha inte så höga krav på dig själv!

Det är ofta små men många ovanor som leder till en stress. För att ta några exempel;

Kaffe att ta med, är det verkligen alltid nödvändigt? Du häller i dig kaffet medens du går i rask takt istället för att sitta ner ett par minuter för att avnjuta kaffet. Spontant var det kanske smidigt att ta med kaffet men i det stora hela kanske du faktiskt mår bättre och får mer tillbaka om du sitter ner och reflekterar eller kanske tar en pratstund med någon?

Agera direkt – våga säg nej. Dagligen trillar det in nya saker att göra – avsätt tid för ärendet istället och må bättre. Din omgivning kommer att respektera din planering och så småningom även att lära sig ditt sätt att arbeta.

Skylla ifrån sig på andra. Ta eget ansvar - skyll inte på omständigheter och yttre faktorer, då kan du älta i evigheter och det kommer garanterat att upprepas. Fråga dig själv hur du hade kunnat undvika situationen.

Veckans utmaning är att välja ut en (o)vana som du behöver ändra på. Skriv ner den nya vanan på en post-it lapp som du sätter upp synligt. På så sätt påminns du varje dag om din ”nya” inställning eller vana. När du börjat med den nya vanan, ja då är det dags att ta ner lappen och ersätta lappen med en ny utmaning.

 

Bedöm resultatet:

Hur bra lyckades du med att påminna dig själv om ny vana/ inställning?     1 2 3 4 5

1 = inte alls, 5=fullt ut