Kiropraktorns tips för god rygghälsa

back pain

Rygg- och nackproblem har blivit en folksjukdom. 80 procent av svenska folket sjukskriver sig någon gång till följd av ryggproblem. Hur du tar dig upp ur sängen på morgonen, din vanligaste sittställning och val av kudde påverkar din rygghälsa – kanske mer än du tror. Ta hjälp av kiropraktorns egna metoder för god rygghälsa. 

Ofta uppmärksammar vi ryggen först när den blivit ett problem, men att förebygga är som bekant alltid bättre än att behandla. Det är just de små, frekventa vanorna och ibland till synes betydelselösa beteendemönstren som har störst inverkan på din ryggs välmående. Kiropraktorn tipsar:

  • Gör det till en vana att avsätta en liten stund varje dag för mental och fysisk avslappning. Stress leder ofta till fysiska spänningar kring käkar, axlar och ryggslut.
  • Välj en stol som ger stöd och som håller kroppen i en tillräckligt upprätt ställning. Alltför mjuka eller felaktigt lutande stolar kan bidra till ryggont då de ofta snedbelastar ryggmuskulaturen. Om möjligt, byt stol under arbetsdagen för att variera sittandet.
  • Stå upp och arbeta så mycket som möjligt.
  • Har du ont i ryggen bör du undvika att korsa benen vid knäna. Detta kan störa blodcirkulationen i benen och förvärra existerande ryggproblem.
  • Vad har du för madrass? Om du har ryggproblem bör du sova på en madrass med lagom svikt. Den bör vara fast nog för att hålla din kropp i ett rakt läge samtidigt som den låter skuldror och höfter sjunka ner. En alltför mjuk madrass eller felaktig kudde kan snedbelasta kroppen och förstärka redan existerande problem – eller skapa nya.
  • Lyft på huvudet när du byter sovställning. Har du nackproblem bör du dessutom undvika att sova på mage.
  • Din kudde bör aldrig vara för tjock eller tunn. Den bör ge tillräckligt stöd åt nacken så att en rät linje bildas genom hela kotpelaren samtidigt som huvudet sjunker ned. Att välja rätt kudde är särskilt viktigt om du tenderar att drabbas av nackspärr.
  • Vill du minimera risken för framtida skador? Res dig från sängen på rätt sätt: lägg dig på sidan, sväng benen över sängkanten och lyft dig upp med hjälp av armarna. På detta sätt undviker du onödig påfrestning på ryggslutet och risken för framtida ryggproblem minskar.
  • Att titta på TV eller läsa i sängen med en massa kuddar bakom ryggen kan skapa en alltför skarp vinkel kring nack- och ryggslut som kan orsaka smärta och problem.
  • Om du har nackproblem bör du undvika att sova sittandes eller i alla former av positioner där nacken riskerar att hamna i en felaktig vinkel. Investera i ett bra nackstöd om du reser mycket. Håll nacken varm och undvik ryckiga            nackrörelser.
  • Använd dig av ett ländryggsstöd för att undvika svankig sittställning. Om din stol saknar stöd för ländryggen kan du köpa specifikt utformade ländryggskuddar som går att fästa på stolen.
Källa: Kiropratorcentrum