Frigör dig från informationsstressen – våga ”slarva” och ignorera utan dåligt samvete

Read-a-thon-stack-of-old-books

Långt innan surfplattor och smartphones hade börjat lysa upp våra biosalonger listade Miller sju metoder för att hantera ohälsosamma mängder information och på så sätt undkomma stress och mental härdsmälta. Millers metoder handlade i stort om att välja bort för att kunna koppla av; att ignorera mer och dessutom våga riskera att göra fel ibland för att på så sätt spara tid och energi. Inspireras av Millers tankebanor och ta hjälp av följande metoder:

Ignorera mer. Du kan inte läsa allt, så ignorera dagligen en lite större mängd information än vanligt helt utan dåligt samvete. Risken att du missar värdefull information kan i det långa loppet visa sig värd att ta.

Våga göra fel. Övertänk inte. Få tid över till annat – svara om möjligt direkt på förfrågningar, telefonsamtal och mejl utan att överväga svaret för länge.

Lägg åt sidan. Lämna fler ärenden till senare. Har du inte tagit itu med dem inom en vecka – arkivera eller kassera.

Filtrera och begränsa utbudet ytterligare en nivå. Gå efter andras rekommendationer istället för att på egen hand söka upp all information.

Skumma mer och bli något slarvigare i din läsning. Läs mer på kortare tid. Våga då och då ta risken att missa en eller annan viktig detalj till fördel för ökad sinnesro och mer tid till annat.

Undvik och koppla bort. Lämna över ansvaret till någon annan. Du kan inte hantera precis allt själv. Chansen är stor att du har en eller flera kollegor som är bättre lämpade och mer motiverade till att ta itu med informationsrelaterade uppgifter som du drar dig för att hantera.

Källa: http://www.fastcompany.com/3002467/7-time-proven-strategies-dealing-information-overload