Checklista för hälsa och välbefinnande – tidlösa råd som tål att upprepas

green apple

Oavsett tidsperiod, arbetsbelastning och livssituation så finns det ett antal klassiska åtgärder att ta till för att bygga upp hälsan och förebygga stress. Den här checklistan fungerar som en liten påminnelse kring de små, vardagliga sakerna du kan göra som på kort tid har en positiv effekt – fysiskt som psykiskt. 

Har du stressat lite för mycket på senare tid? Det är lätt att glida ifrån goda vanor och glömma bort de mindre åtgärderna som gör stor skillnad hälsomässigt. Gör det gärna till en veckorutin att ögna igenom den här listan för att bli påmind om sakerna som har störst inverkan på ditt välbefinnande.

Motionera – Träning främjar inte bara hälsan och självförtroendet; forskning har visat att träning motverkar depression och oro. En halvtimmes promenad per dag kan räcka.

Meditera – Att meditera påverkar hjärnan, gör oss mer stresståliga, ger perspektiv på tillvaron och hjälper oss att acceptera och hantera nuet.

Stretcha – Stretching är viktigt vid stillasittande kontorsarbete. Försök stretcha bröstmuskler och ben några minuter åt gången vid tre tillfällen per dag.

Lär dig säga nej – särskilt viktigt om du alltid är mån om att överprestera och vara till lags. När arbetet går ut över hälsa och fritid är det dags att säga ifrån.

Känn dina gränser – När är det dags att ta det lugnt? Håll koll på hur du mår, och ta eventuella fysiska och psykiska varningssignaler på allvar.

Lär dig varva ner – Schemalägg tid för att varva ner. Stäng av telefonen, säg nej till sociala engagemang, lova dig själv att inte känna skuld och att inte tänka på jobbet. Gör sedan något du tycker om.

Motverka isolering – Människor med god förmåga till återhämtning tar hjälp av andra när de behöver det. De bygger djupa relationer som hjälper dem igenom svåra stunder.

Låt inte tävlingsinstinkten ta över – Lite konkurrens och tävlingsanda är hälsosamt – men för mycket kan orsaka utbrändhet. Fråga dig själv om du verkligen måste vara först och bäst hela tiden, särskilt om det sker till priset av din hälsa.

Dra ner kraven på dig själv – Acceptera att du inte är mer än människa, förlåt dig själv för att du ibland begår misstag eller inte räcker till. Om du med jämna mellanrum tar dig tid att tänka igenom vad som verkligen är viktigt, kan de verkligt betydelsefulla missarna ofta undvikas.

Bryt dina rutiner – Öka din möjlighet att anpassa dig till nya situationer och andra människor genom att variera dina rutiner. Att träna upp flexibiliteten ökar dina möjligheter att anpassa dig även till framtida förändringar.

Var uppmärksam på dina ovanor – använder du dig av fel ”avslappningsmetoder” i form av skräpmat eller alkohol? Notera när situationen tycks börja gå överstyr och tveka inte att söka professionell hjälp om du har svårt att hålla dig undan saker som bevisligen skadar din hälsa.

Källa: InsightLabs rapport ”InsightGuide Hälsa & friskvård”