Rekrytering

Det är ingen nyhet att en digital transformation ofta är vital för ett företags fortsatta framgång. Det blir helt enkelt en avgörande faktor att anpassa sig till framtiden, och ta del av alla de möjligheter som behövs för att hålla kvar sin konkurrenskraft och position på marknaden. Nu visar även en studie att chefer ser […]

Läs hela artikeln

Familjeföretaget Frentab, som är verksamt inom fastighetsutveckling, entreprenad och anläggning, har vuxit till en koncern som omsätter 400 miljoner kronor. Framgångarna bygger till stor del på företagets fokus på medarbetarna och arbetet med kompetensutveckling. Medelåldern på företaget är relativt låg, 37 år. Det beror bland annat på att Frentab tar emot många unga praktikanter. – […]

Läs hela artikeln

I jakten på bättre resultat, nöjdare kunder och en mer engagerad personal, så har fokus kommit att landa på mjuka värden och kultur hamnar allt mer i fokus. Men även kulturen kan mätas, och nu har dataanalys och kvantifieringar kommit för att hjälpa organisationskulturer nå världsklass. I alla fall om det Berlin-baserade företaget Bunch får […]

Läs hela artikeln

Att sammanföra marknadsföring med rekrytering är inget nytt, men har gått från att vara en trendig funktion till att vara en nödvändighet. Det finns idag mycket att vinna för HR i att använda sig av beprövade strategier för konsumentmarknadsföring i sitt rekryteringsarbete, vilket har gjort att teknologi för ”rekryteringsmarknadsföring” har blivit det snabbast växande området […]

Läs hela artikeln

Artificiell Intelligens växer nu fram på bred front, och även talangförsörjningen kommer att förändras fundamentalt. Redan nu har AI en plats i rekryteringsprocessen, speciellt när det kommer till repetitiva uppgifter som med fördel kan automatiseras. Men hur mer exakt kommer AI kunna underlätta din rekrytering?  Ji-A Min som är Head Data Scientist på Ideal, ett […]

Läs hela artikeln

Digitaliseringen påverkar inte bara hur konsumenter kommer i kontakt med företag eller med varandra, utan förändrar radikalt hur vi kommer i kontakt med möjliga arbetsgivare. För arbetsgivare handlar det om att finnas på samma platser som de arbetssökande och att våga tänka i nya banor, och ett företag som gjort detta är P3 Nyheter.  När […]

Läs hela artikeln

Rekryteringsbehovet är stort inom byggbranschen. Nu har NCC tagit fram en rekryteringskampanj med hjälp av en konstnär för att nå nya målgrupper och väcka nyfikenhet. – Med kampanjen hoppas vi nå andra yrkesgrupper än de vi redan har en dialog med idag, säger My Kiiman-Håll, ansvarig för employer branding på NCC, till tidningen Byggvärlden. Enligt […]

Läs hela artikeln

Danska Maersk, som är världens största containerrederi, har verksamhet i 150 länder och 250 000 anställda. De tog fram sin strategi för social media 2011 och idag driver de nio olika mediekanaler och trots att de är ett B2B-företag har de många följare. Över en miljon på Facebook, 150 000 på Linkedin, 120 000 på […]

Läs hela artikeln

Lena Leigert driver företaget Kreafon, som arbetar med strategier och utbildningar kring varumärkesutveckling och digital kommunikation. Hon är också en flitigt anlitad föreläsare, har skrivit flera böcker om kommunikation i social media och har utsetts till en av Sveriges tio PR-konsulter med störst digitalt inflytande. I sitt arbete som strateg och utbildare har Lena märkt […]

Läs hela artikeln

I sin trendspaning för 2017 kan TNG konstatera att det just nu händer mycket inom området rekrytering. Själva brinner de för objektiv och fördomsfri rekrytering och många av trenderna pekar på att utvecklingen går åt det hållet. Några heta ämnen är artificiell intelligens, vetenskaplig rekrytering, consumerism, kompetensbristen och virtual reality. Totalt har TNG identifierat 11 […]

Läs hela artikeln