Rekrytering

Att sammanföra marknadsföring med rekrytering är inget nytt, men har gått från att vara en trendig funktion till att vara en nödvändighet. Det finns idag mycket att vinna för HR i att använda sig av beprövade strategier för konsumentmarknadsföring i sitt rekryteringsarbete, vilket har gjort att teknologi för ”rekryteringsmarknadsföring” har blivit det snabbast växande området […]

Läs hela artikeln

Artificiell Intelligens växer nu fram på bred front, och även talangförsörjningen kommer att förändras fundamentalt. Redan nu har AI en plats i rekryteringsprocessen, speciellt när det kommer till repetitiva uppgifter som med fördel kan automatiseras. Men hur mer exakt kommer AI kunna underlätta din rekrytering?  Ji-A Min som är Head Data Scientist på Ideal, ett […]

Läs hela artikeln

Digitaliseringen påverkar inte bara hur konsumenter kommer i kontakt med företag eller med varandra, utan förändrar radikalt hur vi kommer i kontakt med möjliga arbetsgivare. För arbetsgivare handlar det om att finnas på samma platser som de arbetssökande och att våga tänka i nya banor, och ett företag som gjort detta är P3 Nyheter.  När […]

Läs hela artikeln

Rekryteringsbehovet är stort inom byggbranschen. Nu har NCC tagit fram en rekryteringskampanj med hjälp av en konstnär för att nå nya målgrupper och väcka nyfikenhet. – Med kampanjen hoppas vi nå andra yrkesgrupper än de vi redan har en dialog med idag, säger My Kiiman-Håll, ansvarig för employer branding på NCC, till tidningen Byggvärlden. Enligt […]

Läs hela artikeln

Danska Maersk, som är världens största containerrederi, har verksamhet i 150 länder och 250 000 anställda. De tog fram sin strategi för social media 2011 och idag driver de nio olika mediekanaler och trots att de är ett B2B-företag har de många följare. Över en miljon på Facebook, 150 000 på Linkedin, 120 000 på […]

Läs hela artikeln

Lena Leigert driver företaget Kreafon, som arbetar med strategier och utbildningar kring varumärkesutveckling och digital kommunikation. Hon är också en flitigt anlitad föreläsare, har skrivit flera böcker om kommunikation i social media och har utsetts till en av Sveriges tio PR-konsulter med störst digitalt inflytande. I sitt arbete som strateg och utbildare har Lena märkt […]

Läs hela artikeln

I sin trendspaning för 2017 kan TNG konstatera att det just nu händer mycket inom området rekrytering. Själva brinner de för objektiv och fördomsfri rekrytering och många av trenderna pekar på att utvecklingen går åt det hållet. Några heta ämnen är artificiell intelligens, vetenskaplig rekrytering, consumerism, kompetensbristen och virtual reality. Totalt har TNG identifierat 11 […]

Läs hela artikeln

 Många arbetsgivare har börjat anamma trenden med trendiga förmåner som massage, fitnessklasser och extra ledig tid för att attrahera den yngre generationen. Men det finns viktigare saker att säkerställa först. En studie från Anthem visar nämligen att var tredje millennial har tackat nej till en position på grund av missnöje med den försäkringslösning som erbjöds. […]

Läs hela artikeln

Pernilla Eskils, som driver Ica Maxi i Örebro tillsammans med sin man, rekryterar personal enbart via video. Videorekryteringen har ökat träffsäkerheten och har halverat anställningsprocessen. – Om jag anställde två personer av tio intervjuade förr så är siffrorna det omvända i dag. Nu anställer jag varannan person som jag kallar till intervju utifrån videofilmerna, säger Pernilla […]

Läs hela artikeln

Precis som andra områden utvecklas talanghantering ständigt, och nya trender kommer att påverka hur arbetet görs i framtiden. För att se vilka trender som kommer härnäst gjorde Technavio, ett företag som fokuserar på forskning inom företagsapplikationer, en studie som pekar på fyra tydliga trender inom området fram till 2020. HR-tjänster flyttar in i mobilen Den […]

Läs hela artikeln